Game Review: Project Gotham Racing 2

Arcade

Ja, Project Gotham Racing 2 is een arcade racer. Niet dat dat zo opvalt, overigens. De omgevingen zijn namelijk realistisch vormgegeven, de auto's die in de game voorkomen bestaan echt. Ook is er een schademodel aanwezig, zodat je niet altijd ongeschonden over de finish zult schuiven. Toch merk je aan het vrij simpel opgezette racen zelf het beste dat het hier wel degelijk gaat om een arcade racer. Erg? Welnee!

Ook in PGR 2 staan Kudos centraal. Kudos betekent zoveel als een compliment, eer. In PGR 2 verdien je Kudos punten door met stijl te rijden. Een mooie inhaalactie, een strakke lijn rijden, een handrembochtje, allemaal goed voor Kudos punten. Hoe meer Kudos punten je scoort, hoe meer auto's je unlockt. Niet dat je geen keus hebt als je begint, integendeel.

Nieuw!

Meer auto's, meer racetracks en online racen, dat is in het kort wat er vernieuwd is aan PGR 2. In steden als Sydney, Hong Kong, Florence, Chicago en Moscow kun je helemaal los gaan in heel veel verschillende auto's. Voor iedereen wat wils! Hou je van snelle Japanse auto's, dan zul je graag een rondje scheuren in een Honda NSX Type R of S2000, de American Muscle liefhebbers kunnen hun lol op met onder andere een Pontiac Trans Am en Chevrolet Camaro SS en de ultieme race-freaks kunnen plankgas de baan rond in een keur aan Ferrari's en Porsches.

Spelmodi

Grofweg gezegd speel je in single- of multiplayer mode. In single player kies je uit één van drie spelmodi: Kudos World Series, Arcade Racing en Time Attack. In de Kudos World Series zijn veertien series te spelen. Je begint onderaan in de Compact Sports Series en door die te spelen unlock je hogere series. Je komt in het spel de Coupe Series tegen, de Roadster Series, de American Muscle Series en bovenaan het lijstje prijkt de Ultimate Series.

Arcade Racing kun je in drie modes spelen. Street Racing, Timed Run en Cone Challenge. Street Racing is eigenlijk gewoon standaard racen, Timed Run is racen tegen de klok en de Cone Challenge is bekend uit PGR 1: netjes tussen de pionnetjes doorrijden, maar doe het met stijl! Iedere mode bestaat uit maar liefst 20 races, waardoor de Arcade Racing mode alleen al goed is voor 60 races!

De Time Attack bestaat uit twee modes. Ofwel je zet de snelste tijd op een bepaald circuit, of je zet de snelste tijd met een bepaalde auto. Er zijn in totaal 92 circuits beschikbaar en maar liefst 102 auto's. Ja, uitgebreid kun je Project Gotham Racing 2 wel noemen!

De multiplayer mogelijkheid dan tenslotte! Die is uiterst compleet. Het is mogelijk om via Xbox Live met maximaal acht spelers tegelijk tegen elkaar te spelen, waarbij je een online scoreboard kunt bijhouden, vrienden kunt toevoegen aan je lijstje en tegen elkaar kletsen (of schelden natuurlijk) met je headset. Andere multiplayer mogelijkheden zijn via split-screen (maximaal vier spelers) of via System Link (maximaal acht Xbox consoles).