DVD Review: Slipknot - Welcome To Our Neighbourhood

Het eerste dat opvalt aan deze DVD is de voorkant van de hoes, waarop een foto van Slipknot is te zien met de oude maskers. Wie de moeite neemt om de 'tracklist' van deze DVD even door te nemen, ziet dan ook dat de muziek op dit schijfje afkomstig is van het eerste album van Slipknot.

Dit is allemaal ook niet zo gek, want we hebben hier te maken met een DVD versie van Slipknots 'home video' die origineel in 1999 is verschenen. Weliswaar is daar enige previously unseen footage aan toegevoegd, maar een nummer van 'Iowa' zul je bijvoorbeeld niet tegenkomen.

Wat wel op de DVD staat zijn drie clips, te weten live versies van Surfacing en Wait And Bleed en de video van Spit It Out. Natuurlijk is dit wat magertjes voor een DVD, maar gelukkig wordt dit aangevuld met stukjes interview en live optredens.

Helaas, en dat is gelijk een grootste minpunt van dit schijfje, wordt dit alles op een verschrikkelijk onduidelijke manier gepresenteerd. Wie 'Welcome To Our Neighbourhood' in zijn DVD-speler stopt, krijg een menu voorgeschoteld waarin negen knoppen (0 t/m 8) te zien zijn. Wie begint bij de eerste knop ('0') krijgt wat live beelden te zien (die overigens niet synchroon met de muziek lopen) en daarna een 'Copyright Notice'. Vervolgens keer je automatisch terug naar het menu. Kies je daarna de volgende knop dan krijg je de video van Spit It Out te zien, dan wat fragmenten van een interview en daarna de live versie van Wait And Bleed.

Dit is op zich niet zo raar, ware het niet dat via de vierde en de vijfde knop precies dezelfde beelden op te roepen zijn, alleen bijvoorbeeld in een andere volgorde. Door te skippen kwam ik er achter dat er tien 'hoofdstukken' op deze DVD staan. Wie bij de knop '0' in het menu begint, start vreemd genoeg bij hoofdstuk negen. Druk je in het menu op de '1', dan ga je naar hoofdstuk drie en de knop '5' correspondeert met hoofdstuk acht.

Misschien dat dit een stukje onvervalste 'Slipknot humor' is, maar ik kan er in ieder geval niet om lachen. Ik wil een DVD gewoon aan kunnen zetten, om in de uren die volgen de afstandsbediening niet meer aan te hoeven raken. Met deze home video is dat helaas niet mogelijk; om de haverklap zul je weer terug keren naar het menu waar je een nieuwe keuze moet maken (met het risico dat je weer precies hetzelfde te zien krijgt).

Maar goed, mocht het materiaal op deze DVD dik in orde zijn, dan ben ik bereid deze schoonheidsfout over het hoofd te zien. Helaas is de totale speelduur van de tien hoofdstukken veel te mager (waarschijnlijk dat de menu indeling daarom zo onduidelijk is, dan lijkt het nog wat). Daarbij zijn de videoclips en de live beelden aardig om te zien, maar verder valt er met dit schijfje weinig te beleven. Wie leest dat dit een home video is verwacht beelden van achter de schermen en, in het geval van Slipknot, veel poep en pies humor. Helaas moet de kijker het doen met stukjes uit een onbeduidend interview, dat om onduidelijke redenen door een vuil stuk glas is opgenomen. Waarom deze DVD dan ook voor '15 jaar en ouder' geschikt is, wordt mij niet geheel duidelijk.

Om dan toch nog wat positiefs te noemen: de beeld- en geluidskwaliteit zijn prima in orde. Niets wijst er nog op dat deze beelden eerder op video zijn uitgebracht. Helaas kan dit het magere aanbod op 'Welcome To Our Neighbourhood' niet compenseren.