Game Review: Prince of Persia: Sands of Time

Toen ik 12 was, was ik totaal verknocht aan de eerste Prince of Persia. Op mijn oude AT 286 met CGA scherm speelde ik het spel letterlijk weken achter elkaar. Het was zonder twijfel een van de mooiste spellen van die tijd en het speelde geweldig. Toen ik hoorde dat Ubisoft een nieuwe versie ging maken reageerde ik sceptisch, maar ook heel nieuwsgierig.

Hier is het spel dan. Maanden geleden waren de eerste screenshots al te bewonderen en het zag er prachtig uit. Hoe zou de gameplay zijn? Intussen heb ik het spel gespeeld en ik kan het verklappen: de gameplay is buitengewoon!

De eerste Prince of Persia was een voorbeeld in zijn soort en zijn tijd ver vooruit, en nu kan ik alleen hopen dat de nieuwe Prince of Persia ook zo wordt gezien. Zonder twijfel is dit de meest vernieuwende 3D platformer die in tijden is gemaakt en het is te hopen dat alle softwarehuizen dit spel in hun rek gaan zetten onder het kopje "voorbeeld hoe het moet". De soepelheid van de bewegingen van de eerste Prince of Persia vallen bij dit nieuwe spel in het niet. De bewegingen zijn vloeiend, heerlijk en nauwkeurig te besturen, en bovenal fantastisch om te zien. Binnen vijf minuten heb je als speler het gevoel dat je IN het spel zit. Je vergeet dat je op de bank zit en wordt één met het hoofdfiguur via je PS2 controller. De bewegingen denk je en als vanzelf voer je ze uit; iedere beweging word je meer betoverd door de souplesse en je staat versteld van de stunts die je kunt uithalen.

Hoe komt het dat dit spel je zo meeneemt waar andere spellen je soms zo bruut terug zetten op de bank?

Allereerst is er een heel goede on-screen tutorial die precies op het juiste moment lijkt aan te voelen wanneer je twijfelt over een move. Als vanzelf druk je de knopjes in die je worden voorgeschoteld en al snel merk je dat je de knoppen automatisch op de juiste momenten indrukt. Kijken in het boekje is er niet bij; het spel is intuïtief en bouwt perfect op in moeilijkheidsgraad.

Een tweede moment waarop je je altijd weer realiseert dat je thuis op de bank zit is wanneer je spelfiguur in een afgrond valt en dood blijft liggen. Gebeurt dat vallen dan niet meer? Oh jawel! , maar de titel van het spel verraadt het al een beetje: "The Sands of Time". Je hebt namelijk de mogelijkheid de tijd te besturen. Wanneer je in een afgrond valt, een belangrijke sprong mist of simpelweg dood gaat tijdens een gevecht kun je de tijd terug draaien. Het spel wordt met prachtige speciale effecten teruggedraaid en je ziet letterlijk de laatste momenten terug in een flashback. Het effect ziet er zo mooi uit dat je geneigd bent expres een gigantische afgrond in te springen zodat je midden in je sprong de tijd terug kunt draaien. Uiteraard kun je niet oneindig de klok terug zetten dus alles gebeurt in redelijkheid, maar op details zal ik hier niet in gaan.

Time is on your hands

Een belangrijk aspect van het spel is dus de mogelijkheid tijd naar je hand te zetten. Terug gaan in de tijd wanneer je een verkeerde sprong hebt gemaakt, tijd vertragen tijdens moeizame gevechten, tijd even stilzetten voor je vijanden of zelfs een kijkje nemen in de toekomst... het kan allemaal!

Tijdens gevechten zul je van deze mogelijkheid ook ruimschoots gebruik maken. Je vijanden maken geen schijn van kans meer wanneer je de tijd leert besturen, maar om tijd te besturen moet je wel energie sparen die je weer krijgt door het leegzuigen van vijanden.