CD Review: To My Surprise - To My Surprise

To My Surprise is:

Shawn Crahan (drums, vocals)
Brandon Darner (vocals, guitar)
Stevan Robinson (guitar)

To My Surprise doet zijn naam eer aan. Met een bandlid en een ex-bandlid (Brandon Darner heeft in de begintijd ook percussie verzorgd) van Slipknot verwacht je toch wel enige vorm van herrie te bespeuren. Niets van dat is waar. In tegenstelling tot de apocalyptische waterval aan gitaren van Slipknot is To My Surprise een haast popachtig klinkende band.

Dat de band slechts uit drie personen bestaat is nergens terug te horen. Ik vermoed ook dat er wat gastmuzikanten aan hebben meegewerkt. Het aandeel van Shawn ligt in het drumwerk, wat behoorlijk hard in de mix staat. Zijn aanslag is sowieso al krachtig, maar mede door die harde mix is het drumgeluid behoorlijk op de voorgrond aanwezig. De algemene 'sound' van de band is niet te beschrijven, de ene keer denk je dat je luistert naar een coverband van Ween en de andere keer waan je je in de pop-punk sferen van Blink 182.

De liedjes zijn overigens niet al te bijzonder. Het feit dat dit album zo lekker wegluistert ligt dan ook meer in het feit dat het gewoon erg leuke liedjes zijn. Want zeg nou zelf, soms gaat het er toch ook niet om dat een nummer technisch perfect is? Een band als The Darkness speelt bijvoorbeeld muziek die twintig jaar te laat is, maar toch lopen veel mensen met die band weg.

Een van de hoogtepunten van de plaat is het nummer 'Blue', onwaarschijnlijk vrolijk. Het zou me niets verbazen als dit nummer een grote hit wordt. Dit is gewoon een ultiem popliedje! De eerste single van het album, 'In The Mood', is wat harder. Vooral de riff in dit nummer is erg lekker. Na deze olijke nummers zakt het album qua tempo even in tijdens het depressieve 'Say Goodbye'. Gelukkig (?) veer je dankzij het daaropvolgende 'Easy Or Not' weer op uit je stoel. Deze afwisseling is op heel de CD terug te vinden en klinkt daardoor een beetje onrustig tijdens de eerste luisterbeurt, maar daarna leer je deze band steeds meer te waarderen.

Deze CD zal zijn weg nog vaak gaan vinden naar mijn CD-speler. Voor de fans van Slipknot zal een luisterbeurt naar dit album uitlopen op een teleurstellende gebeurtenis. Ik vind dit echter het leukste wat uit de stal van Slipknot-leden is gekropen. Shawn was voor mij een van de extreemste leden van Slipknot en daarom is dit des temeer een aangename verrassing. Of is het juist een logische uitlaatklep voor iemand die constant in een rol speelt in een band waar hij niet echt meer achter staat? Mij maakt het niet uit, ik hoop echter wel dat dit niet een eenmalig project is. Houd je van vrolijke muziek? Schaf dit album dan zo snel mogelijk aan!

Informatie

Artiest:
To My Surprise