CD Review: John Mayer - Heavier Things

De Singer/Songwriter John Mayer groeide op in het Amerikaanse Connecticut, waar hij op zijn dertiende dankzij een buurman de bluesmuziek ontdekte. Op zijn gitaar speelde hij de muziek na en binnen twee jaar trad hij op in local bluesbars, waar het publiek verrast werd door zijn volwassen speelstijl. Toch realiseerde hij zich volgens eigen zeggen al snel dat de wereld van de gitaarvirtuozen niet voor hem was weggelegd.

Mayer legde zich vervolgens toe op het schrijven van liedteksten en daarbij makkelijk te onthouden melodieën en kenmerkende ritmes. Op zijn 19e werd hij aangenomen op de 'Berklee college of music' maar hij realiseerde zich al snel dat hij liever muziek maakte dan het bestudeerde. Een vriend overtuigde hem om naar Atlanta te komen en Mayer werd snel een vaste bespeler van de kleinere zalen daar. In 1999 bracht hij Inside Wants Out uit, een album dat vooral uit akoestische versies van zijn liedjes bestaat, alsmede nummers met een volledige bandbegeleiding.

In maart 2000 trad Mayer op in het kader van de prestigieuze South by Southwest muziekconferentie. Naar aanleiding van dat optreden kreeg hij verschillende aanbiedingen van allerlei platenmaatschappijen. Hij tekende uiteindelijk bij Aware/Columbia Records. Voor het album Room for squares, werkte hij samen met producer John Alagia (Dave Matthews Band, Ben Folds Five). Op het album zijn ook bassist David LaBruyere en drummer Nir Zidkiyahu (Genesis, Alana Davis) te horen. Beiden begeleiden hem ook veelvuldig bij live-optredens.

In februari van dit jaar kwam de DVD Any given Sunday uit met live-opnames van John Mayer en band. Heavier Things is het nieuwste album van de inmiddels 26 jaar jonge John Mayer. Begin september werd de cd gereleased in de Verenigde Staten en 10 oktober jongstleden in ons land.

John Mayer is heel groot in de Verenigde Staten (Heavier Things bereikte er in een week de hoogste plaats van de album-lijst) maar is in Nederland nog vrij onbekend. Hij wordt vaak vergeleken met Dave Matthews en Ben Harper, maar ook Steely Dan wordt vaak genoemd in het lijstje met invloeden. Volgens Plato.nl is dat niet vreemd: "Mayer maakt zeer goed verzorgde en laid-back popmuziek en schrijft bovendien prima songs."