CD Review: Underworld OST

Als je de trailer nog niet hebt gezien is dat jammer. Want alleen dan kan ik uitleggen welk gevoel er hoort bij deze soundtrack. Heb je een modem en zit je nu al te vloeken op die grote download (en dat dat mijn schuld is), dan zal ik het toch proberen uit te leggen. De hele soundtrack ademt namelijk dezelfde sfeer.

Een beetje een vreemde sfeer die bij sommige nummers wat meer terugkomt dan andere. 'REV 22:20' van Puscifer (met Danny Lohner, bekend van o.a. Nine Inch Nails, en Maynard James Keenan van Tool) is zo'n track. Ook het klassieke 'Rocket Collecting' van Milla en zeker 'Suicide Note' van Johnette Napolitano hebben een duistere kant die liefhebbers van de film zeker zal aanspreken.

Verreweg de beste track op het album is David Bowie's 'Bring Me The Disco King'. Met afstand steekt deze zijn kop uit boven de toch al zeer behoorlijk klinkende soundtrack, door de schitterende compositie en Bowie's karakteristieke stem. Dieptepunt van het album is wat mij betreft 'Baby's First Coffin' van Dillinger Escape Plan. Ongetwijfeld inspirerend voor de verschoppelingen van de maatschappij, in mij wekt het enkel antiperistaltische bewegingen op.

Andere hoogtepunten van het Underworld album zijn de rock-tracks van bijvoorbeeld The Damning Well (met ex-Limp Bizkit Wes Borland, Richard Patrick van Filter, Josh Freese van o.a. A Perfect Circle en Danny Lohner), A Perfect Circle, Finch en The Icarus Line. Hier en daar electro invloeden in nummers als 'Optimissed' van Skinny Puppy en uiteraard de nodige instrumentale tracks. Op Underworld zijn ze van Renholder en vullen de soundtrack perfect aan. Enkele rustige nummers van Lisa Germano en Sarah Bettens maken de soundtrack af.

Inderdaad, al met al is dit een soundtrack van hoog niveau. Zelf vond ik hem even goed als de Matrix soundtrack die ik een tijd geleden reviewde, maar waar de Matrix twee CD's nodig had doet Underworld het prima op een enkel schijfje.

De soundtrack van Underworld krijgt van mij een 8.5

Tracklist:
1 The Damning Well Awakening