Dossier: Red het 3FM kuiken

01kippenplakken.jpgVrijdag, dag van de waarheid voor het kuikentje. Zullen de 11011 handtekeningen genoeg zijn om het te behoeden voor een lot dat zovelen van zijn soorgenoten al hebben gevonden? Zijn redders lijken daar nog niet toe in staat. Al knippend, plakkend en inbindend zijn ze naar het mediapark gereden om de petitie persoonlijk te overhandigen aan zendercoordinator Florent Luyckx.
02helespul.jpgGelukkig zijn de grafische goden op onze handen en hebben we alles op tijd klaar. Het resultaat, een 231 pagina's tellend boekwerk met daarin enkel de handtekeningen waar een reactie bij stond. De volledige petitie staat op de CD-rom, een piepklein kuikentje verwoordt onze kansen op het resultaat waar we op hopen.
03studiobuiten.jpgDaar ligt de studio, home of 3FM, geboorteplaats van ludieke acties en fantastische DJ's, maar ook is daar de parkeerplaats waar anderhalf jaar geleden Pim Fortuyn werd neergeschoten. We hebben alles paraat maar worden bij de ingang tegengehouden door een bewakingsmeisje dat even onze namen vraagt. De beveiliging is verscherpt, maar niet hinderend vervelend.
043fmcaravan.jpgDaar staat hij, het monster dat bovenop het kuiken is gaan staan. Wat is dat toch met caravans. All you need is love, neuken doe je zo, Bassie en Adriaan en nu ook 3FM. Hij ziet er leuk uit, maar de grootte geeft meteen het budget aan van een gemiddeld publiek radiostation.
05kantoor1.JPGEindelijk in het kantoor. Florent Luyckx ontvangt ons hartelijk en aan tafel schuift ook communicatiemanager Bart de Vooght die de actie naar eigen zeggen met veel interesse heeft gevolgd.
09aanbieding4oke.jpgNa een gesprek van drie kwartier waar de belangrijkste punten zijn opgenomen in dit nieuwsbericht is het tijd voor de overhandiging. Florent heeft zich uitermate goed geweerd tegen onze aantijgingen en een hoop van de eerste zorgen weggehaald. Doch verschillen in mening zullen er altijd blijven, wat niet geldt voor ons kuiken, want die hebben we niet kunnen redden.
11aanbieding6oke.jpgFlorent geeft aan dat hij het boekwerk zeker zal lezen. Bart ziet het eigenlijk ook wel als een gratis marktonderzoek.
14gerardekdom.jpgEen tour door de 3FM studio is uiteraard nooit weg. Gerard Ekdom in actie kan zeer prettig gestoord zijn.
16gerardbrianmay.jpgEr blijkt net een Brian May gitaar te zijn weggeven aan een luisteraar. Getuige haar voorzichtigheid en de angst in de ogen toen Gerard hem nog even tegen de kist aan stootte is ze er meer dan blij mee.
17knoppen.jpgDe prinses Margharita studio (aldus Stenders)
18nieuwsafdeling.jpgNieuwsredactie
19caravan.jpgNogmaals de caravan
19eendafval.jpgEen betere manier om ons te vertellen dat het kuiken niet terugkomt lijkt er niet te zijn.


Zoals al aangekondigd zal Florent binnenkort op FOK! een chatsessie houden met geinteresseerden. Een kans voor al diegenen die nog steeds niet tevreden zijn om hem nog eens flink aan de tand te voelen.

Het besprokene

"Radio 3FM is nog steeds de eerste met nieuwe muziek, we roepen het alleen niet meer hardop". Florent Luyckx vindt de kritiek op het 'nieuwe' Radio 3FM onterecht. "We zijn naar buiten toe commerciëler geworden, maar we blijven de publieke popzender".

Dat meldde Luyckx, sinds kort zendercoördinator van Radio 3FM, vanmorgen in een gesprek met vier vertegenwoordigers van FOK!. Deze boden hem de handtekeningen van ruim elfduizend 3FM-luisteraars aan die de afgelopen week te kennen hadden gegegeven dat ze 'hun kuiken en hun popzender' niet kwijt wilden. De petitie was gestart naar aanleiding van diverse berichtgevingen in de media, maar volgens Luyckx is daar een verkeerd beeld geschetst. Dit onderstreepte de aanwezige communicatiemanager Bart de Vooght ook.

Vorige week maakte 3FM, tijdens het Lowlands festival, haar nieuwe logo en slogan bekend. Het oude vertrouwde gele piepkuiken met de zonnebril werd daarmee voorgoed verleden tijd. Het nieuwe logo heeft een grafitti-uitstraling en ziet er volgens velen ' niet uit' voor een serieuze popzender. Hierdoor ontstond het beeld dat Radio 3FM van een zender met aandacht voor nieuwe, onbekende muziek en bands, zou veranderen in een kloon van zenders als Radio 538 en YorinFM. Florent probeert deze vooroordelen te ontkrachten.

"Als ik een playlist van exact een jaar geleden neem, en die leg ik naast een lijst van vandaag, zie je helemaal niet zoveel verschil", legde Luyckx FOK! uit. Wel is het zo dat er bewust commerciële muziek en hits worden gedraaid, maar men wil nou eenmaal ook bekende muziek horen. Dat maakt 3FM echter nog geen 538. "Als 538 TMF was, dan zouden wij MTV zijn, zo moet je het een beetje zien", aldus Luyckx. Onderzoek had uitgewezen dat de naam 3FM bij 66% van de jongeren tussen de 13 en 19 niet direct bekend was. ''Hier schrokken we heel erg van. Van de overheid hebben we een missie en dat is een popzender te zijn met een groot bereik onder de doelgroep van 13 tot 35.' Op de vraag of hij niet bang was dat door de huidige vernieuwing de oudere luisteraars zouden afhaken was hij zeer stellig. ''Alles wat boven de 35 jaar luistert is mooi meegenomen maar niet onze missie.'' De kritiek dat met name overdag de zender te commercieel is geworden wordt ook van de tafel geveegd. ''Wij geven nieuwe dingen een kans, als het bij ons aanslaat nemen de commercielen het over en gaan er mee vandoor. Als wij het dan door blijven draaien zijn wij ineens commercieel, zo werkt het natuurlijk niet.'' Als voorbeeld geeft Florent Di-rect, die ontdekt werd door Stenders, maar inmiddels verbonden is aan 538 met de slogan Di-rect=538. "Dat doet pijn onder de DJ's."

Geen terugkeer kuiken
Het gekoesterde 3FM-kuiken zal niet terugkeren. Na de lancering van het nieuwe logo is er inmiddels een campagne gestart met straatposters en televisiespots. Volgens de zendercoördinator had het station behoefte aan een nieuw logo, zonder een icoon als het kuiken. Veel huidige dj's wilden ook van het kuiken af aangezien deze nog wel eens het mikpunt was van tegenacties van de commercielen. Nu hebben we een beschermd merk, wat niet gevoelig is voor spot of hoon. Samen met de term 'serious radio' welke juist gekozen is omdat ze op vele manieren intepretaarbaar is zal deze campagne 3FM onder de jongeren bekend moeten maken.

Florent Luyckx was desondanks blij met de georganiseerde actie. "Het is goed om te zien dat er zoveel mensen zijn voor wie het kuiken en 3FM echt iets betekenen, die een binding met ons station voelen". Die vaste luisteraars hoeven niet bang te zijn hun favoriete station te gaan verliezen.