Game Review: F1 Challenge '99-'02

Realistische weergave
EA Sports belooft met F1 Challenge '99-'02 'de meest nauwkeurige weergave van F1 ooit'. Onder het motto 'eerst zien, dan geloven', stop ik de cd-rom in mijn computer. Laat ik er allereerst bij vermelden dat mijn PC in het gelukkige bezit is van aardig wat PK's, anders had het opstarten al problematisch kunnen worden. De systeemeisen die op de doos vermeld staan (450 MHz Pentium II, 128 MB RAM) voldoen namelijk bij lange na niet. De door EA 'aanbevolen configuratie' (1 Ghz Pentium III, 256 MB RAM) komt meer in de buurt bij de eisen om het spel redelijk soepel te laten verlopen.

Met 14 teams, 44 verschillende wagens, 34 coureurs en 17 racecircuits uit vier seizoenen heeft EA inderdaad recht van spreken als het gaat om 'nauwkeurige weergave'. Daarnaast is er enorm veel aandacht besteed aan de aankleding van de circuits: van echte gebouwen en rondvliegende helikopters tot motion captured pitcrew en pitspoezen. Dit alles ziet er dan ook nog eens geweldig uit! Zeker op de hoogste resolutie zijn de graphics om van te smullen. De wagens zijn, hoewel ze mij iets te smal leken, schitterend om te zien en ook over het realisme op de circuits valt niets te klagen.

Het mooiste is misschien nog wel om de pits in te rijden, waar een tiental mannetjes, ieder met zijn eigen taak, klaar staat om je auto weer volledig op te lappen. Niet van echt te onderscheiden! Zelfs een stop-and-go penalty bracht mij een glimlach op mijn gezicht (hoewel je je in een race leukere momenten kunt voorstellen). Zodra je auto stil staat komen er namelijk twee monteurs om je auto heenlopen, om te kijken of alles nog in orde is. Oog voor detail noemen ze dat...

Opgevoerde stofzuigers
Minder oog voor detail hebben ze bij EA gehad voor het geluid in het spel. Hoewel het in grote lijnen in orde is, valt er zeker het één en ander op aan te merken. Vooral het geluid van de wagens is niet om over naar huis te schrijven. Zeker als je rijdt met de camera achter de auto, krijg je het idee dat je naar de spreekwoordelijke opgevoerde stofzuiger zit te luisteren. Bekijk je het circuit vanuit de cockpit, dan is het geluid weer wel oké. Welk camerastandpunt ik echter ook gebruikte, telkens had ik last van haperingen in het geluid. Tel daarbij op de monotone beats in het menu en in de intro en je komt uit op een niet al te hoog geluidsniveau.