CD Review: Electric Six - Fire

Oorspronkelijk begonnen als 'The Wildbunch' evolueerde band naar wat wij nu kennen als 'Electric Six'. Na de doorbraak met 'Danger! High Voltage', een nummer dat alle ingrediënten van het Electric Six-recept perfect samenmengt en op de juiste temperatuur in de oven bakt, stapten drie bandleden op, waardoor alleen nog maar frontman Dick Valentine en drummer M. overbleven. Inmiddels zijn de vacante posities in de band opgevuld met Johnny Na$hinal, The Colonel en Frank Lloyd Bonaventure, maar het scheelde niet veel of Electric Six was opgehouden te bestaan. Maar goed, terug naar de muziek.

Dit album staat vol met leuke riffjes en idiote teksten die soms ook nog eens politiek getint zijn: "I dropped the bomb on Japan, I was a hostage in Iran, I'm the ugly American" (uit 'Naked Pictures (Of Your Mother)'), maar de kracht zit hem toch in de simpelheid van het geheel. Ook valt het op dat sommige dingen regelmatig herhaald worden; soms hoor je een riffje uit een ander nummer op de achtergrond en Dick Valentine is volgens mij een behoorlijke fan van een "Nuclear War". Het bewijst echter wel dat leuke muziek niet altijd complex hoeft te zijn, maar de levensduur van de muziek kan wel wat korter zijn, omdat er op het eerste oog weinig in valt te ontdekken. Dat is dus niet geheel waar, alhoewel Jack White ook onderdeel heeft uitgemaakt van deze band is het geluid nergens rauw. Het is lekker glad geproduceerd en wordt leuk opgevuld met synthesizergeluiden, waardoor het geluid ondanks de simpelheid toch lekker vol is.

De mannen kunnen niet alleen vrolijke liedjes maken, ook hun clips naderen de grens van genialiteit; vond je de clip van 'Danger! High Voltage' al leuk, dan zul je je helemaal vermaken met de clip van de nieuwe single 'Gay Bar'. De release hiervan werd uitgesteld in verband met de oorlog in Irak (en als je de clip gezien hebt zul je ook wel begrijpen waarom), maar de clip was het wachten absoluut waard.

Electric Six neemt zichzelf dus blijkbaar niet echt serieus, en daardoor is het eigenlijk een beetje lastig om uit te vinden wat nu precies de pretenties zijn van deze band. Volgens mij gaat het ze totaal niet om het muziek maken, maar om het vermaken. En dat doen ze, en goed ook! Er zijn maar weinig albums die je zowel ongelofelijk laten swingen als je laten lachen. Alleen is het album zo verrekte kort. Nou ja, dan nog maar een keer opzetten hoor. Fire in the disco!

1. Dance Commander
2:36
2.Electric Demons In Love