Festival Review: Vlietpop 2003

Na Osdorp Posse krijgt het festival een kleine inzinking. Het is kwart over zes en etenstijd. En dat is te merken ook. Velen verlaten het festivalterrein om in het naastgelegen winkelcentrum te gaan eten of zelfs thuis even een hapje te gaan eten. Tijdens het optreden van Aemen is de tent dan ook weinig gevuld. Misschien dat dat de reden is dat het kleine aantal mensen dat het optreden van Aemen bekijkt niet compleet uit hun dak gaat. Voor zover je dat kan gaan bij een band als Aemen. De band geeft weinig performance weg op het podium en moeten het naar onze mening echt hebben van het nummer "Time" met Within Temptation zangeres Sharon.

Gelukkig werd Vlietpop daarna weer goed wakker geschud door BaggaBownz. Rapper Andy was bij ons al bekend door de band Soulvation, maar met BaggaBownz hadden we hem nog nooit live gezien. Wat een performer. De tent gaat uit zijn dak en oprecht mag BaggaBownz tot een van de betere acts op Vlietpop 2003 geteld worden. Het samenspel van Andy met zangeres Mellow-C is perfect. Absoluut een band om in de gaten te houden en een waardige vervanger voor F33L3R, die door omstandigheden het optreden op het laatste moment moest afgelasten.

Daarna is het tijd voor afsluiter Van Dik Hout. Door onbekende reden begon dit optreden een stuk later dan geplanned. De tent stond nok vol met veel mensen uit verschillende delen van Nederland, dit omdat Van Dik Hout na dit optreden nog maar één optreden geplanned hadden staan, namelijk de dag erna in Alkmaar, en daarna even een maand vakantie gaan houden. Er waren zelfs mensen helemaal uit Groningen voor Van Dik Hout naar Leidschendam gekomen. Na een sfeervolle intro door Patrick van Herrikhuyzen op keyboard, kwamen de andere Van Dik Hout mannen het podium op en knalden ze er in met een nummer van de nieuwe plaat. Maar al snel ging het publiek mee in een vlucht door alle albums. Vooral de bekende nummers als "Alles of niets" en "Stil in mij" gingen er in als zoete koek. Martin Buitenhuis regeerde over het publiek met zijn rock 'n roll maniertjes. Al veel te snel volgde het nummer "Mijn held zijn", klonk het slotapplaus en verdween de band, die binnenkort zijn tien jarig live jubileum viert, van het podium.

foto VDH met dank aan Rogier Kerstens

De avond werd afgesloten door DJ Disco DanceClassics Party. En dit was een aardig swingend feestje ter afsluiting van een zeer knus, intiem en gezellig festival, wat aan elkaar werd gepraat door lokale helden Ed en Ruud. Twee kleine minpuntjes voor dit leuke festival; het festivalterrein is voor buitenstaanders niet makkelijk te vinden. Bordjes waren er vrijwel niet richting het terrein of anders erg onvindbaar. En het ontbreken van flyers of posters op overzichtelijke plaatsten met aanvangstijden van de bands. Verder niets dan lof over de organisatie en in 2004 zijn we uiteraard weer van de partij voor de 20e editie!

Neem een kijkje op de Vlietpop site. En er is ook een Vlietpop topic op het Forum.

De foto's in deze review zijn gemaakt met een Fujifilm Finepix S602 camera. Deze is beschikbaar gesteld door Het Camerahuis