Interview: Def P. (Osdorp Posse e.a.)

Veel gasten vragen zich af dat, wanneer je nu een nummer uitbrengt dat in de Top 40 komt, het niet de 'echte' OP-nummers zijn...
Ja, de echte OP-nummers komen de Top 40 niet in.

Maar vind je dat dan niet klote, dat je echte nummers niet de Top 40 in komen en dat het grote publiek zich afvraagt wat dan het verschil is tussen de Osdorp Posse en Brainpower?
Ja, het lijkt mij toch nog wel duidelijk hoor. Als je bijvoorbeeld 'Jongens van de industrie' hoort, dat is dan weliswaar een geintje, maar Brainpower zou nooit met zo'n nummer komen, want hij is gewoon een pion in die industrie, hij is een deel daarvan. Wij zijn onafhankelijk, dus wij kunnen die industrie lekker fucken met zo'n nummer, snap je. Kijk, het staat gewoon als een paal boven water dat je met hardcore-shit de Top 40 niet in komt en het krijgt ook nagenoeg geen airplay, want dat proberen we al 15 jaar. Mensen hoeven mij dus ook niet uit te gaan leggen wat ik wel en niet op een single moet uitbrengen. Ik heb ook liever die hardcore-shit in de Top 40, maar zo zit het hele wereldje niet in elkaar. Dus, wat wij dan af en toe doen, is om het proberen met een grappig nummertje. Je kan het ook wel proberen met een keihard nummer, maar dat flopt dan ook gewoon keihard. Je kunt ook zeggen "nou dan doen we helemaal niets", maar dan zal het grote publiek je ook nooit leren kennen. Ik denk dat het toch goed is om af en toe, zoals ik het noem, je kop boven de grond te steken, omdat je ook als band moeten laten zien dat je er bent. Mensen die de underground volgen die horen en zien toch wel wat je doet en die snappen het ook wel. Die weten ook wel dat niet onze hele plaat klinkt als 'Jongens van de industrie'.

Denk je dat het met het harde nummer, Fok Jou! wel gaat gebeuren?
Nou, die plaat was eigenlijk als single bedoeld voor België, omdat ze er daar speciaal om vroegen. Toch flopt hij in België, terwijl de Belgische omroepen dat als single wilden... nou dan snap ik het helemaal niet meer hoor. Als je ze geeft waar ze om vragen en ze draaien het nog niet, dan houdt het voor ons ook op.

Komen er binnenkort nog nieuwe RAMP-releases aan?
Als het goed is Haagse Mark en dan dus de nieuwe Onderhonden. Waar we al heel lang op wachten is de nieuwe Blind Justice, maar dat duurt nu al zolang dat ik me afvraag of die ooit nog gaat komen. En ondertussen ga ik vrolijk verder met m'n solo-shit. Er wordt altijd wel aan iets gewerkt bij ons.

Op jullie laatste album, Tegenstrijd, trek je opnieuw fel van leer tegen iedereen die je bekritiseert. Heb je na 15 jaar niet een keer het gevoel van "flikker allemaal maar op" en "daar besteed ik geen aandacht meer aan", of blijft dat komen?
Ik kan me gewoon heel druk maken over onrechtvaardigheid. Ik kan best tegen kritiek, heel goed zelfs, maar wat sommige recensenten doen, en dat leg ik ook uit in dat nummer 'Recensisme', dat klopt gewoon niet. Die zijn teveel bezig met hun eigen ego te etaleren, belangenverstrengeling, vriendjespolitiek, dingen uit commerciële of financiële overwegingen schrijven, etcetera. Dat zijn dingen waar ik me wel druk over kan maken en dat is ook waar het nummer over gaat, over recensenten die hun werk niet goed doen. Daar blijf ik me aan ergeren en eens in de zoveel tijd zeg ik er wat van. Ik heb heel lang geleden ook al eens zo'n nummer gemaakt, 'Publiciteit', maar dat is alweer van 1993, dus ik val niet te vaak in herhaling, hoop ik.

Zou je voor de OP misschien ook, net zoals voor je solo-plaat, nog wat meer serieuze nummers willen schrijven, zoals bijvoorbeeld 'Wat zou je doen'?
Tja, het is eigenlijk maar net hoe je pet staat. Elke dag ben je weer in een andere bui en maak je weer andere dingen mee. Wat ik je net probeerde uit te leggen: door dingen die je bezighouden en dingen die je meemaakt krijg je ideeën voor nummers. Soms zit je in een periode dan maak je allemaal kutdingen mee of je bent zelf serieus en ernstig en soms neem je alles met een korreltje zout en denk je "laat iedereen maar lekker de tyfus krijgen, ik doe lekker m'n eigen ding". Dus eigenlijk ligt het er een beetje aan hoe jij je voelt dat jaar, zo zal je plaat ook gaan klinken. Wat dat betreft is een album een afspiegeling van een periode en een nummer is een momentopname zelfs. Dat vind ik eigenlijk het mooie ervan, zo komt het dat de ene plaat wat ernstiger is dan de andere. Bijvoorbeeld die plaat die ik met de Beatbusters heb gemaakt, die is overwegend heel vrolijk. Het kan alle kanten opgaan, dus ik zit het niet echt heel bewust te plannen ofzo.

Hoe kijk je aan tegen de Amerikaanse rappers die nu veelvuldig in onze top 40 staan, wat vind je van bijvoorbeeld Eminem?
Ik vind Eminem best een goeie rapper. Ik ben ook naar z'n optreden geweest in de ArenA, 3 weken geleden. Hij had een hele goede show ,alleen jammer dat het geluid vaak niet echt klopte. Ik vind die rappers van deze tijd niet slecht, maar mijn favorieten zijn toch nog steeds de gasten van de old-school: Melle Mel, KRS 1, Necro, Chuck D, Ice T, Ice Cube etcetera.

Waarom heb je dat nummer 'Bek houwe' gemaakt met de Moordgasten, sommige mensen kijken daar toch een beetje raar tegenaan dat je daar staat met twee kleine ventjes...
Ja, daar zit een heel verhaal achter. Oorspronkelijk had Gotcha mij gevraagd om mee te doen. Later had hij ook Brainpower gevraagd voor het refrein. Brainpower trok zich echter op een gegeven moment weer terug en toen kwamen die Moordgasten erbij. Tja, ik vind het in principe allemaal wel best, dat heb ik ook tegen Gotcha gezegd, het is tenslotte zijn nummer, dus vandaar.

Wat vonden je leraren Nederlands vroeger van je opstellen?
Haha, nou ik had altijd wel minstens een 8, dus ik denk dat ze het wel okay vonden.

Wanneer had je door dat je een origineel, tegendraads, creatief denker bent?
Zulke dingen krijg je door zodra mensen je respect geven voor wat je doet, zodra ze hun waardering en belangstelling laten zien. Toen we met de Osdorp Posse onze eerste cd hadden opgenomen, kreeg ik wel zelf het idee van "hey mensen vinden het tof wat ik doe", dus dan besef je dat je toch iets hebt wat speciaal is.

Schrijf je je teksten wel eens stoned?
Ja, maar dan lees ik ze de volgende dag nuchter toch nog wel na hoor! Als je stoned bent zitten je gedachten toch op een ander spoor dan wanneer je nuchter bent, dus ik moet er dan 's ochtends echt wel verbeteringen in aanbrengen. Soms is het zo vaag dat ik zelf niet meer weet wat ik bedoelde.

Naast het tekstschrijven doe je ook nog veel met tekenen, schilderen etc. Daar nog mee bezig?
Ja, momenteel vooral schilderen. Samen met Peter Pontiac en Juice heb ik de drieluik geschilderd die ook aan de binnenzijde van de hoes van Tegenstrijd te zien is. We zijn bezig met het opzetten van een expositie hier in Amsterdam. Het is allemaal heel gaaf om te doen en ik ben erg benieuwd wat het gaat worden.

Laatste vraag, wordt de rooie demo (de allereerste demo van de O.P. –red), nog een keer als MP3 op de website gezet?
Nou, hij zwerft al wel ergens rond op internet. Mensen die hem graag willen hebben, moeten dus maar goed zoeken op Kazaa of zo'n soort programma. We gaan hem in ieder geval niet zelf op internet zetten, het is toch een demo hè?

En zo stond ik anderhalf uur later weer bij m'n auto. Wat een relaxte kerel zeg! Gewoon ouwehoeren over alles en nog wat en niet heel de tijd bedenkend wat hij nou wel of niet kan zeggen. Ook relaxt: mijn '10 jaar O.P.-boek gesigneerd door de schrijver himself

O.P. thuispagina
RAMP Records