Interview: Def P. (Osdorp Posse e.a.)

Sta je nog steeds achter al je teksten die hebt geschreven?
Ja zeker! Ook m'n teksten uit de beginperiode. Niet alle teksten zijn serieus natuurlijk. Een tekst als 'Moordenaars' is gewoon een fantasie-verhaaltje, dus in die zin kan je daar niet echt achter staan of het er niet meer mee eens zijn, het is gewoon fantasie. Maar teksten waarin ik echt een mening verkondig daar sta ik eigenlijk allemaal nog wel achter ja. Dump die junk en dat soort nummers? Ja, ik vind junks nog steeds superirritant dus wat dat betreft is er niets veranderd.

Je zei dat jullie nu bezig zijn met de Onderhonden, ga je zelf ook nog een solo-album maken?
Ja, ik ben er wel mee bezig. Niet direct eigenlijk, maar ik schrijf gewoon nummers en als een nummer klaar is dan bepaal ik waar die het meest geschikt voor is. Soms heb ik een nummer, waarvan ik denk "dat is typisch een OP-nummer" en soms heb ik een beetje snel en vrolijk nummer en dat past dan weer meer bij de Beatbusters. Als het bijvoorbeeld heel vaag is, meer een beetje m'n eigen hersenspinsels, dan past het weer echt bij mijn solo-album. Dus zo sorteer ik het eigenlijk allemaal een beetje, het is niet zo dat ik van te voren bepaal of bedenk van "nu ga ik een nummer voor dat maken". Ik werk ideeën uit en pas als het idee klaar is gaat het een plekje krijgen. Wat dat betreft is het dus wel fijn dat ik meerdere uitvalshoeken heb, zodat ik niet van een groep afhankelijk ben.

Je noemt al de Beatbusters. Jullie zijn in december 2002 daarmee gestopt, krijgt dat nog een vervolg?
Ja, zeker weten. Dat gaat nog wel een tijd duren waarschijnlijk, 't is echt iets voor op de lange baan, maar het is van alle kanten heel goed bevallen. We hebben een hele goede tijd gehad samen. Onze plaat 'Aangenaam' is iets waar we allemaal heel trots op zijn. We hebben een mooie tour gehad en het klikte gewoon helemaal, zowel tekstueel als muzikaal. Dus daarom hebben we bedacht dat we ooit nog wel samen zo'n plaat willen maken, maar dat kan net zo goed pas in 2005 zijn hoor.

Een prangende vraag van veel Fok!forum-bezoekers; in het nummer 'Fok Jou!' rap je "Fok forumschorem met hun grote bek..." heeft dat iets te maken met ons Fok!forum?
Nee, da's echt toeval. Ik kende het hele Fok!forum niet. Ik had zoiets van al die gasten die slap ouwehoeren in forums, die noem ik voor de gein 'forumschorem'. Zo van "fok forumschorem met hun grote bek, staan ze recht voor je porem is het "yo respect!"." Zo gaat dat altijd, weet je wel. Op internet heeft iedereen een grote bek, maar als ik mensen tegenkom zijn ze altijd heel beleefd. Als je die dingetjes van hun leest hebben ze praatjes van hier tot Tokio.

Je daagt ze uit om je concertagenda te checken en eens langs te komen, dat getuigt van lef...?
Ach, weet je... dat zijn toch allemaal gastjes van 16 met een grote smoel, dus daar kan ik nou echt niet bang van worden. Het is precies zoals ik het in het nummer zeg eigenlijk.

Zie je een duet met Brainpower zitten?
Nee...

En als je dan moet kiezen tussen Brainpower of Extince?
Haha. Da's een hele moeilijke. Vind je het allebei ruk dan? Nee nee... ik denk dat qua stijl Extince dan nog dichter in de buurt ligt van wat ik doe dan Brainpower. Ik vind Brainpower toch teveel de popkant op is gegaan om me daar nog mee te vereenzelvigen. Hij moet het zelf weten hoor, ik vind het een goede rapper en het is een aardige jongen, maar muzikaal gezien is het niet mijn ding.

En hoe zit dat dan precies met Extince, daar heb je toch vanaf het begin een beetje geouwehoer mee gehad.
Ja, da's inmiddels ook al weer 8 jaar geleden hoor. Ik heb hem ook sinds die tijd niet meer gesproken of gezien. Voordat ik een duetje met hem kan doen zou ik eerst eens wat brokken met hem moeten lijmen, weet je wel. Het is geen haat en nijd, dat is allemaal behoorlijk overtrokken. Zoals ik al zei, het is al 8 jaar geleden. Het is gewoon een uit de hand gelopen heen-en-weer-disje en als dat tussen ons was gebleven was er eigenlijk sowieso niets aan de hand geweest. Rappers hebben onderling altijd wel een beetje dat ze elkaar lopen te fucken, maar omdat bij ons de media er zo fanatiek bovenop zijn gesprongen, is dat echt helemaal buiten proporties geblazen. Er is van een mug een olifant gemaakt. Maar wil ik echt iets met Extince gaan doen, dan zal ik dus eerst eens een normaal gesprekje met hem moeten hebben.

En Yukkie B., doet die nog wat?
Ik weet van hem dat hij druk bezig is met een plaat, hij zei tegen mij dat hij genoeg nummers had voor een dubbel-cd. Hij zit volgens mij meer nog op een deal te wachten. De contracten liggen tegenwoordig niet meer zo voor het oprapen. Hij komt niet bij RAMP? Nou, dat zou die eerst moeten vragen, maar RAMP is ook niet meer zo happig om Jan en alleman uit te brengen. Het is gewoon heel moeilijk tegenwoordig. Of je moet het op een major manier aanpakken, dat je het heel commercieel maakt of je doet het op een underground-manier maar dan verdien je er geen reet aan. Dus als jij een paar groepen hebt uitgebracht en je hebt er verlies op geleden, dan doe je het niet zo makkelijk meer.