CD-Review: Opeth - Deliverance/Damnation

Opeth werd in 1990 opgericht door David Isberg. Al snel zocht hij een bassist voor de band, welke uiteindelijk in Mikael Åkerfeldt gevonden werd. Het ironische hiervan was dat Opeth een volledige line-up had en dus Mikael Åkerfeldt in principe overbodig was. Na een avondje 'ruzie zoeken' besloot de band ermee te stoppen, waardoor David Isberg en Mikael Åkerfeldt verder konden gaan met Opeth.

Logo 1990 tot 1993Omdat ze al snel hun eerste concert hadden, moest er gezocht worden naar andere bandleden. Echter, doordat het zo slecht ging op het concert zelf bleven David Isberg en Mikael Åkerfeldt uiteindelijk weer over. Een paar weken later had David Isberg echter een concert kunnen regelen in Gothenburg, en dus werd er weer gezocht naar nieuwe bandleden. Uiteindelijk konden ze 2 mannen binnenhalen, waaronder Johan de Farfalla. David Isberg verliet echter de band.

Logo 1993 tot 1996De band zat nu zonder gitarist. Mikael Åkerfeldt kon echter Peter Lindgren naar binnen halen. Tevens werden er wat wisselingen onderling gedaan: Mikael Åkerfeldt werd gitarist en zanger, Peter Lindgren werd de 2de gitarist, Johan de Farfalla bleef bassist en Ander Nording werd binnen gehaald als drummer. In 1994 werd met deze line-up dan ook het eerste Opeth album, genaamd "Orchid" opgenomen.

Na hun debuutalbum werden er wat concerten gegeven maar het grote tour-werk kwam pas nadat hun tweede album, "Morningrise", in 1996 uitkwam. Opeth tourde onder andere met "Morbid Angel", "The blood divines" en "Cradle of
Filth". Na deze tour werden er wederom mensen uit de band gezet. De drummer Anders Nordin liet weten dat hij naar Brazilie ging verhuizen en dus geen tijd meer voor Opeth had. Johan de Farfalle werd door Mikael Åkerfeldt en Peter Lindgren uit de band gezet.

Huidige logo (1996 - nu)Omdat Mikael Åkerfeldt en Peter Lindgren al nieuw materiaal aan het schrijven waren, werd er gezocht naar nieuwe bandleden. Er werd een advertentie geplaatst waarin stond dat Opeth een drummer nodig had. Niet snel daarna nam Martin Lopez, toen de drummer voor Amon Amarth, contact op met Mikael Åkerfeldt. Hij liet weten dat hij een groot Opeth fan was en dat hij wellicht wilde drummen voor Opeth. Na een jamsessie kon Martin Lopez zich tot bandlid rekenen.

In 1997 werd dan ook het album "My arms, your hearse" opgenomen. De bass werd op dit album door Mikael Åkerfeldt ingespeeld. Echter, na de opnames van het album, werd Martin Mendez (een vriend van Martin Lopez) binnen gehaald als bassist. Wederom was de line-up van Opeth compleet en ze konden dan ook beginnen met touren.

Na een wisseling van platenmaatschappij werd "Still Life", het vierde Opeth album, opgenomen in 1999. Na een korte tour met "My dying bride" in 2000, en wederom een verandering van platenmaatschappij, begonnen de opnames voor "Blackwater Park". In 2001 kwam dit album uit en er ontstond een hype rondom Opeth. Progressieve Metal fans begonnen de band erg te waarderen vanwege het laatste album. Dit kwam voornamelijk door de eerder genoemde wisseling van platenmaatschappij. "Music for Nations" stak meer geld in de promotie van Opeth. Ook waren de reviews bijzonder goed voor "Blackwater Park". Dit laatste kwam voornamelijk doordat "Blackwater Park" erg toegangkelijk was, in tegenstelling tot de eerdere albums.

Release jaarTitel
1994Orchid
1996Morningrise