CD Review: Osdorp Posse - Tegenstrijd

Hoewel de Osdorp Posse bij veel mensen pas een paar jaar bekend is, zijn ze al vanaf 1989 bezig met Nederlandstalige hiphop. Frontman van de Osdorp Posse is Def P (Pascal Griffioen). Hij begon in 1986 met rappen, toen nog in het Engels. Rond 1988 begon hij, als één van de eersten in Nederland, te experimenteren met Nederlandse raps. In 1989 richtte hij, samen met z'n vrienden King, IJsblok en Seda de Osdorp Posse op. Def P fungeerde als 'lead-rapper' en tekstschrijver, Seda als 'beat-creator' en King en IJsblok als 'achtergrondersteuningsrappers'.

De OP stond in zijn beginjaren bekend om zijn keiharde, niets-en-niemand-ontziende raps. Het feit dat de OP in het Nederlands rapte was sowieso uniek, ze waren daarmee de grondleggers van de hele Nederhop-stroming. Al snel hadden ze een behoorlijke aanhang in de underground-scene. Vanaf 1992 ging het balletje pas echt rollen, toen zij hun debuut-album mochten uitbrengen op het Djax-label. Na deze cd, 'Osdorp Stijl, volgden 'Roffer dan Ooit' en 'Vlijmscherp'. Met de cd 'Afslag Osdorp' uit 1995 kwam de definitieve doorbraak voor de Amsterdamse hiphop-formatie. Ze speelden onder andere op grote festivals zoals Pinkpop en Lowlands. Samenwerking met de metal-band Nembrionic leidde in 1996 tot het album 'Briljant, Hard en Geslepen'. In dat zelfde jaar won de Osdorp Posse ook de Nationale Popprijs, omdat ze met bijzonder weinig airplay en/of promotie toch een eigen genre, de Nederhop, hadden opgebouwd.

In 1997 kwam 'Geendagsvlieg' uit, waarop werd samengewerkt met onder andere Hennie Vrienten (Doe Maar) en de band Blind Justice. Jubileumjaar '98 werd gevierd met een boek ('10 jaar O.P. en het ontstaan van de Nederhop) en een compilatie- en remix-cd (10 jaar OP). Na het jubileum verliet de Osdorp Posse Djax en richtten de vier groepsleden hun eigen label, RAMP Records, op. RAMP bracht in 2000 de eerste OP-cd op hun eigen label uit. Deze dubbelaar, 'Kernramp' geheten, werd goed ontvangen. Er werd zelfs een nummer van deze cd op single uitgebracht (Origineel Amsterdams) die tot in de top 10 van de hitparades doorstootte. Met het uitbrengen van 'Kernramp' werd de Osdorp Posse ook versterkt met een vijfde bandlid, DJ Daan. Hij verzorgde met name de scratches.

Na ruim 2,5 jaar stilte aan het OP-front, die door Def P onder andere werd gebruikt voor een solo-cd, samenwerking met de Beatbusters en nog vele andere projecten, is de Osdorp Posse sinds begin dit jaar terug met een nieuwe cd. 'Tegenstrijd' is ouderwets Osdorp Posse, 'Tegenstrijd' is ouderwets goed!