CD Review: Veldhuis & Kemper - Half zo echt

'Half zo echt' is vooral een lekkere luisterplaat. Een rustige plaat ook. Liedjes over vrouwen, de liefde en ja, ook de dood. Er zitten een paar gevoelige nummers bij, waaronder 'wie was je', over een man tegen zijn mishandelde vriendin. En omgekeerd, waarin de zanger zijn moeder bezingt en geen afscheid van haar wil/kan nemen.

Ik had vooraf de registratie van enkele nummers uit het theater beluisterd en was benieuwd hoe het duo deze nummers uit ging werken naar volledige liedjes. Dat is ze bij 'omgekeerd' mijns inziens minder gelukt. Het was een heel rustig nummer, maar op het album is het eerste gedeelte wat versneld en is de melodie ervan ook heel anders. Pas in het tweede gedeelte is de sfeer vanuit het theater weer terug te vinden.

Nadeel aan het album, maar dat geldt helaas voor veel albums, is dat er maar 12 nummers opstaan en die samen maar 36 minuten muziek zijn. Toegegeven, het laatste nummer is wel langer met zijn theaterscéne en de live-uitvoering van 'Ik wou dat ik jou was', maar ik had liever wat meer muziek gezien. Dat theatergedeelte bekijk ik wel in een theater, of ik schaf een eventuele registratie op cd aan.

Ik zie velen wachten op een vergelijking met Acda en de Munnik. Ook twee theaterjongens met mooi samenzang en een vergelijkbare beginhype. Goed, heel even dan. AedM hebben wat diepgaandere teksten en hebben zich na een aantal albums qua muziek ook beter ontwikkeld. Maar dat is niet erg, want dit album klink ook goed. Beide duo's kunnen heel goed naast elkaar bestaan.

Ik geef 'Half zo echt' een 7

Tracklist:

1Ik wou dat ik jou was3:56