Game Review: Shinobi

Speelbaarheid

Voor mensen die alles met de richtingtoetsen doen, en bij die mensen mag ik mijzelf ook rekenen, is het spelen van Shinobi even wennen. Je kan jouw held namelijk niet bewegen met de richtingtoetsen, die gebruik je om door je arsenaal aan wapens te bladeren. Bewegen doet de ninja dus met de analoge stick op je Dual Shock controller, maar gelukkig heb je dat vrij snel onder de knie. Verder is het wel even oefenen met de verschillende moves die de hoofdrolspeler heeft. Zoals het teleporteren op korte afstanden. Ik drukte in het begin regelmatig net even op de verkeerde knop en dat is als je net in gevecht bent niet echt handig.

Graphics

Shinobi ziet er op de Playstation 2 gelikt uit. De moves zijn goed verzorgd, vooral het teleporteren ziet er heel mooi uit. Je ziet Hotsuma wegflitsen, met alleen een omtrek van zijn persoon nog achterblijvend. Wat ook heel leuk iets is, is dat wanneer je meerdere tegenstanders verslaat, je een soort slowmotion krijgt wanneer je de laatste doodt. Je ziet Hotsuma dan bijvoorbeeld heel arrogant zijn zwaard achter zijn rug plaatsen en daarna zijn tegenstanders dood neervallen.

Minpuntje wat betreft de graphics is dat alles in 3D is, maar de camerastand is niet te regelen. Het gebeurt dus nog weleens dat je middenin een gevecht zit en bestookt wordt door granaten, maar je geen idee hebt waar die vandaan komen. Pas als je die kant oploopt, heb je een redelijke kans dat je ziet wie of wat jou beschiet. Dat is soms vrij frustrerend.

Geluid

Het geluid in Shinobi begint heel aardig. Echter, wanneer je een tijdje aan het spelen bent, dan begint de muzek je tegen te staan. Elke stage heeft zijn eigen melodietje, maar dat wordt in de gehele stage tot in den treure herhaald. Het geluid in actie is goed verzorgd, maar komt eigenlijk ook continu terug. Shinobi moet het meer van zijn graphics hebben dan van het geluid.

Levensduur

Shinobi is een klassieke game, ondanks dat de graphics natuurlijk vele malen beter zijn geworden. Ik heb het spel zelf vele uren achter elkaar gespeeld, omdat het vrij verslavend is. Naarmate het spel vordert, hoe beter je de besturing onder de knie krijgt en je ook makkelijker je tegenstanders verslaat. Maar je tegenstanders zijn ook niet dom, die worden hoe verder in het spel natuurlijk ook sterker. Hetgeen wat me heel erg tegenstond, en wat de levensduur zeker niet ten goede komt, is het feit dat je niet in het spel kunt saven. Als je ergens een afgrond in valt, krijg je meteen een Game Over scherm. Je kunt dan uiteraard wel verder spelen door simpelweg Continue te kiezen, maar dan begint je stage wel doodleuk opnieuw. Het saven gebeurt automatisch, en dat is aan het begin van elke stage.
Ik denk dat je je de eerste weken erg vermaakt met Shinobi, maar het is zeker geen game waar je echt maanden mee vooruit kunt.