CD Review: Junkie XL - Radio JXL

Tom Holkenborg, work-a-holic. Op 29 jarige leeftijd krijgt Tom een lichte hartaanval in 1997. Uitgerekend in het jaar dat hij op doktersadvies rustig aan moet doen krijgt Holkenborg veel succes met zijn project Junkie XL. Het begint als hij een demo geeft aan Urban Dance Squad-zanger Rude Boy die enthousiast voor bijna alle nummers teksten bijdraagt. Tijdens de opnamen voor de cd speelt ook Fear Factory-gitarist Dino Cazares mee. De plaat wordt positief ontvangen in de internationale muziekpers, al wordt Junkie XL in bijna elke recensie vergeleken met The Prodigy. Eind 1997 is Holkenborg de meest geïnterviewde Nederlandse muzikant, speelt Junkie XL in het voorprogramma van The Prodigy en wint de band de Heineken Crossover Award. Live worden Holkenborg en Rude Boy aangevuld door dj Frankie D, gitarist René van der Zee en drummer Baz Mattie. De single 'Billy Club' en het album 'Saturday Teenage Kick' doen het dan in binnen- en buitenland al erg goed.

Junkie XL reist in maart 1998 naar de Verenigde Staten voor een eerste tournee. Het succesvolle optreden tijdens het South By Southwest festival in Austin, Texas trekt grote aandacht en haalt op 23 maart zelfs de voorpagina van de Volkskrant. Vanwege persoonlijke meningsverschillen zet Holkenborg DJ Frankie D uit de band. Junkie XL staat ondermeer op het Deense festival Roskilde. Tijdens het Harpengala van Conamus krijgt Junkie XL een Zilveren Harp, die wordt uitgereikt aan de meest belovende nieuwe namen van het afgelopen jaar.

Tijdens het Noorderslagfestival in het tweede weekend van januari ontvangt Junkie XL de Popprijs. Gitarist Van der Zee wordt vervangen door Henk Gubbels, die in Weekend At Waikiki al samenwerkte met Holkenborg. Vervolgens werken Holkenborg en Rude Boy aan het nieuwe album. Vooruitlopend daarop doet Tom een aantal optredens als DJ, onder meer op Lowlands. Hij gebruikt daarvoor het pseudoniem Junkie XXL. In oktober verschijnt het tweede album Big Sounds Of The Drags De plaat heeft een iets meer mellow geluid en is zowel beinvloed door hedendaagse Franse techno als muziek van The Byrds, Beatles en Pink Floyd. De single 'Zerotinine', met een zingende Rude Boy, is een bescheiden hit. In 2000 stapt Rudeboy uit de Junkie XL.

In 2002 maakt Tom Holkenborg de muziek voor een nieuwe Nike reclamespot, die wereldwijd wordt uitgezonden en vervolgens een wereldhit wordt. Het betreft een remix die Holkenborg heeft gemaakt van het Elvis Presley-nummer 'A Little Less Conversation'. Holkenborg is overigens de eerste die toestemming heeft gekregen om een remix van een Elvis-song te maken. Om de naam van Elvis niet te associeren met drugs wordt de plaat uitgebracht onder de naam JXL.

En op 2 juni 2003 wordt dan eindelijk het langverwachte derde album van Junkie XL wereldwijd uitgebracht. 'Radio JXL - A Broadcast From The Computer Hell Cabin' bestaat uit twee cd's en heeft als centrale thema 'radio'...