CD Review: Dannii Minogue - Neon Nights

Popster, kledingontwerpster, actrice, presentatrice, model ... het staat allemaal te lezen op de cv van Dannii Minogue. Maar hoe is deze ster aan haar carrière begonnen?

Dannii was als zevenjarige al in twee tv-series te zien. Op haar vijftiende zat ze samen met een pak andere kinderen in een muziekgroep 'Young Talent Time'. Dannii heeft 6 jaar met deze groep opgetreden, dikwijls voor uitverkochte zalen. Ze heeft meegewerkt aan twee cd's van de groep en heeft hier haar eerste solo nummers gebracht.

In 1988 begon de drukte. Dannii's interesse in mode nam toe en ze besloot om kledingontwerpster te worden. Ze bracht haar eerste collectie uit onder de naam 'Dannii'. De kledinglijn kende een enorm succes. In 10 dagen was de hele collectie in Australië uitverkocht.

Het jaar daarop bracht Dannii nog 3 collecties uit. Maar ze wou ook verder werken aan haar zangcarrière en ze tekende een platencontract. Bovendien bewees ze dat ze ook kon acteren. Ze gaf gestalte aan het personage 'Emma Jackson' in de populaire soap 'Home and Away'. De soap bereikte meer dan 50 miljoen kijkers in Australië. Maar ook in Europa scoorde de soap goed waardoor Dannii bekend werd bij het Europese publiek. De eindejaarspolls in de Australische bladen logen er niet om. Dannii werd in '89 uitgeroepen tot 'best new star' en 'Best Female Personality'.

In 1990 wou Dannii wat meer aandacht schenken aan haar zangcarrière. Ze bracht in Australië haar debuut album 'Love and kisses' uit. Er zijn meer dan 60.000 exemplaren van het album verkocht. Dat leverde Dannii een vierde plaats op in de album charts. Na het overdonderende succes van haar debuutcd stopte Dannii met acteren in de soap 'Home and Away'. Ze verhuisde naar Londen waar ze nu nog steeds verblijft.

Ook in Engeland liep Dannii's zangcarrière op wieltjes. Ze bracht 4 singles uit ('Love and kisses', 'Succes', 'Jump to the beat', 'Baby love') die steeds goed waren voor de top 15. Ook het debuut album 'Love and kisses' was in Engeland een succes. Het album belandde in de top 10 en werd goud. Ook de Britse bladen spraken met veel lof over Dannii. Ze werd zelfs bekroond tot 'the world's best female popstar'.

In '92 reisde miss Minogue de wereld rond met haar tweede cd 'Get into you'. Het jaar daarop laste ze een tijdelijke stop in haar zangcarrière. Ze wou zich concentreren op haar presentatiewerk voor televisie. Dannii heeft verschillende tv-shows gepresenteerd, stuk voor stuk waren het kijkcijferkanonnen.
Ook in thuisland Australië waren ze Dannii nog niet vergeten. De schone verscheen in de Australische Playboy. Na 3 dagen was het blootblaadje uitverkocht!

Dannii dook terug de mode in. Ze bracht haar kledinglijn uit in Engeland. Bovendien bracht ze een kalender van zichzelf uit. Het hebbedingetje kende een topverkoop, tijdens de eerste maand gingen er meer dan 50 000 stuks over de toonbank.

In 1997 maakte Dannii meer tijd voor muziek. Ze bracht een derde cd uit 'Girl' genaamd. Ze maakte een tournee en keerde even terug naar Australië om mee te spelen in 'Grease The Arena Spectacular'. Dannii was het acteren duidelijk nog niet verleerd want in 1999 speelde ze in Engeland mee in 'Lady MacBeth', het bekende stuk van Shakespeare. Ze wist velen met haar acteertalent te verbazen want later werd ze gevraagd om de rol van Esmeralda te vertolken in 'Notre-Dame de Paris'. Dannii leverde ook haar bijdrage aan de veel besproken 'Vaginamonologen'.

In 2002 bracht Dannii de single 'Who do you love now' uit. Het nummer is afkomstig van haar vierde full-cd 'Neon Nights'. Het album bevat nog meer hits zoals 'Put the needle on it' en 'I begin to wonder'. Aan deze laatste single heeft o.a. Roger Sanchez meegewerkt.