CD Review: Fear Factory - Hatefiles

De uit Los Angeles afkomstige band was een zeer innovatieve band die met electronische ritmes en samples, scheurende gitaren en boze teksten een zeer uniek en bruut geluid creëerden. Ontstaan aan het einde van 1991 maakte de band, bestaande uit Burton C. Bell (zang), Dino Cazares (gitaar), Andrew Shives (gitaar/basgitaar) en Raymond Herrera (drum), snel impact met twee nummers die op een Los Angeles Death Metal compilatiealbum stonden.

Met hun debuutalbum Soul Of A New Machine bevestigde Fear Factory hun status als een brute Industrial Metalband met nummers die uitblonken in originaliteit en boosheid. In de tussentijd ontwikkelde de band zijn liveshows met een tour in Europa, gevolgd door een Amerikaanse tour met Sick Of It All en Biohazard.

Fear Is The Mind Killer, een EP met remixen (gedaan door de Canadese Industrial artiesten Front Line Assembly) liet zien dat het geluid van Fear Factory zich goed leende voor remixen en dan vooral voor Industrial Dance versies. De band kreeg nu ook een permanente basgitarist in de persoon van de Belg Christian Olde Wolbers.
Demanufacture was geproduceerd en gemixt door Colin Richardson, de man die ook hun vorige album had geproduceerd. De band was echter niet tevreden met de eindmix, dus vroegen ze Rhys Fulbert (Front Line Assembly) en Greg Reely (Front Line Assembly, Skinny Puppy) om het album te remixen met een futuristische atmosfeer. Het album kreeg lovende kritieken en werd uitgeroepen tot een van de beste albums van 1995.

Na het remixalbum Remanufacture kwam de band terug in 1998 met het kroonjuweel op hun muzikale carrière, Obsolete. De band kreeg nu zelfs radio zendtijd door een van hun b-sides; een cover van Cars van Gary Numan. Hun groeiende populariteit bleek uit het commerciële succes van hun laatste album, Digimortal.

In 2002 schokte het nieuws dat de band uit elkaar ging de hele Metalwereld. Door "muzikale onenigheden" tussen zanger Burton Bell en gitarist Dino Cazares stapte eerstgenoemde uit de band. De band bracht daarna hun nog nooit uitgebrachte "debuutalbum" Concrete uit en toen was het verhaal over en uit. Ware het niet dat een paar maanden geleden bekend werd gemaakt dat Dino Cazares nu uit de band is verdwenen en Burton Bell weer terug is. Ze zijn nu bezig met nieuw materiaal, maar of de band Fear Factory blijft heten is niet zeker, daar o.a. Dino Cazares altijd heeft gezegd dat Fear Factory alleen maar Fear Factory is in de originele bezetting. Ondanks al deze strubbelingen zag Roadrunner Records toch nog genoeg redenen om de fans te plezieren met een CD vol met "nog nooit eerder uitgebracht" materiaal, Hatefiles. Een mooie aanvulling op de geniale Fear Factory discografie? Of goedkoop scoren?