Game Review: Splinter Cell

The Story
Splinter CellHet is het jaar 2003. Als reactie op het groeiend gebruik van geavanceerde digitale encryptie om potentiële gevaren te verbergen voor de nationale veiligheid van de Verenigde Staten. De NSA (National Security Agency) heeft een nieuwe technieken om informatie te verzamelen onder de naam Third Echelon. Third Echelon is een manier waarbij elite troepen van de intelligence diensten die alleen in een bepaald gebied opereren met behulp van een team die op afstand informatie verschaft. Deze mensen ook wel een Splinter Cell genoemd zijn klein, scherp en bijna onzichtbaar.

10 Maart 2004. De CIA heeft contact opgenomen met de NSA betreft het feit dat ze geen contact meer hebben met Agent Alison Madison. Zij is een agent die informatie verschafte over de voormalige sovjet republiek Georgië. Een tweede agent met de naam Blaustein is er heen gestuurd om Madison te zoeken maar na 7 dagen werd ook hier mee het contact verloren. Third Echelon heeft Sam Fisher gevraagd de mensen te zoeken en de situatie te beschrijven.

Ik zie niks en ik hoor niks.
Splinter CellZodra het spel start zal je beginnen met een training. In deze training kom je meteen tot de ontdekking dat bijvoorbeeld geluid een grote rol speelt in dit spel. Er zijn bepaalde missies waarbij je geen geluid mag maken en je dus goed moet luisteren of dit goed gaat. Hierbij speelt concentratie ook een hele grote rol. Veel missies spelen zich in een vrij donkere omgeving af. Ook dit heeft weer een bepaalde opzet mee gekregen. Je kan namelijk veel gebruik maken van de schaduw in het spel om niet gezien te worden door bijvoorbeeld camera's. Ook beschik je over bepaalde gadgets zoals een sticky camera, laser microphone, glasvezel camera en een PDA.