Review: PDA autonavigatiesystemen

Engin van ANWB? Een gloednieuw product. "Om een file heenrijden?" schrijft de ANWB op de website van Engin. De doos liegt er niet om: Mooi stevig glanzend karton, met veel spulletjes, boekjes en een mooie CD-map. De marketingafdeling heeft goed werk verricht. Ik ben benieuwd!




Desktopapplicatie

Het begint bij de desktopapplicatie en deze is meteen een verhaal apart. De nieuwste versies van ActiveSync (het synchronisatieprogramma waarmee je de PDA linkt met de PC) wordt niet ondersteund en dat betekent dus zoeken naar een oude versie op internet. Een beetje rommelig.

Er zijn geen standaard gedefiniëerde kaarten aanwezig van landen, en dat betekent dat iedere selectie op de kaart terplekke moet worden aangemaakt. Selecteren en aanmaken van een kaart van Nederland heeft tot gevolg dat mijn PC zo'n vier uur niet beschikbaar is. Maar goed, dat doe je als normale gebruiker dan ook maar één keer.

Routeberekening

De routeberekening gaat redelijk snel en lijkt vrij nauwkeurig. Toch blijkt het met de nauwkeurigheid niet helemaal goed te zitten, want wanneer ik vanuit Frankrijk in Luik ben aangekomen, blijkt de desktop applicatie bij het exporteren van de 'coridor' een stuk kaart te zijn vergeten. Een fout in de berekening op de desktopapplicatie? Of een fout bij de exportering van het kaartmateriaal? Feit is dat ik er in Luik alleen voor sta en dat is toch even schrikken na 3000 kilometer te zijn voorgelezen.

Ook in Eindhoven gaat het systeem de mist in. Hoewel de route op het display goed wordt getoond verteld een vriendelijke stem mij rechts af te slaan waar ik liever de derde afslag op de rotonde had genomen.

Stembeleiding

En dan komen we aan bij het grote pluspunt van Engin. De stembegeleiding! Op een enkel foutje na word je in prachtige Nederlandse volzinnen van de ene naar de andere weg gebracht. Het is duidelijk dat het systeem voor en door Nederlanders is gebouwd. "Hou de rechterbanen aan en sla linksaf op de A76. Volg deze weg voor 53 kilometer". Dit maakt het systeem dus bij uitstek geschikt voor motorrijders, ware het niet dat het systeem wordt geleverd met een GPS die 12V voeding nodig heeft.

Opmerkelijk is dat de stembestanden zijn samengevoegd in een bestand waardoor je de stem niet eenvoudig zelf kunt inspreken. Met name jammer aangezien het geluidsbestand voor "omkeren" lijkt te ontbreken (gevolg: "na 300 meter ...stilte...")! Een mooie feature is de mogelijkheid het laatst gesproken commando te herhalen. Dit wordt dan ter plekke voorzien van de nieuwste informatie.

Verkeersinformatie via TMC

Tja, ik vraag me af waarom deze functie is ingebouwd. Je kunt tijdens het rijden de files niet opvragen en je ziet ze pas wanneer je er in staat. Tijdens het rijden is het wisselen van route niet mogelijk en automatisch herberekenen van een route gebeurt enkel wanneer een weg helemaal geblokkeerd is. Nu zit ik vrij veel op de weg, maar een complete wegblokkade maak je niet veel mee. Zonde dus, want hier hadden ze veel meer mee kunnen doen.

Kaartmateriaal

De kaart is nauwkeurig en Points of Interest zijn volop aanwezig. Dat mag ook wel, want een rechthoekje om Nederland kost al snel zo'n 150MB! Ik dacht met mijn 256MB kaartje wel even een flink stukje Europa te kunnen laden maar dat viel een beetje tegen. Gelukkig biedt Engin net als Alturion de mogelijkheid tot het exporteren van een 'corridor'. De corridor van Geleen naar Best kost zo'n 10MB en van Geleen naar Midden Frankrijk kost ongeveer het dubbele. Wijk je echter te veel af van je route dan is het natuurlijk uit met de navigatie.

GPS-ontvanger

Op het eerste oog lijkt dezelfde seriële ontvanger als bij Alturion te worden meegeleverd. De ontvanger wordt automatisch gedetecteerd en dat is maar goed ook, want veel instellen kun je niet. Een poging om de draagbare GPS ontvanger van Alturion aan te sluiten draait op niets uit. Jammer voor de motorrijders.

Userinterface

3D weergave? Nee, dat zit er niet op hoor. Een duidelijk minpunt! Zeker aangezien de 2D weergave in een klein venster is gepropt waardoor je niet ver vooruit kunt kijken! Zeer onrustig en vooral onduidelijk. Dit wordt versterkt door het ontbreken van een "volgende handeling"-pijl op het scherm.

Veiligheid staat hoog in het vaandel bij de ANWB en dat is te merken. De applicatie is tot grote irritatie van mijn passagier niet te bedienen wanneer de auto beweegt (al is het 1 km/u, dus met een draagbare GPS wandelen is ook al uitgesloten). Daarnaast wordt op het scherm zeer weinig nuttige informatie getoond. Hoewel het scherm vol staat met mooie grafische schermopvulling wordt er nauwelijks gebruik van gemaakt om nuttige informatie als de huidige snelheid te tonen.

Aangezien herberekening van route voor files niet automatisch gebeurt verwacht je dit tijdens het rijden te kunnen doen. Onjuist. Een tankstation mag uitkomst bieden. Helaas kan tijdens het rijden niet worden gekozen voor "breng me naar het dichtsbijzijnde tankstation" dus ook hier grijpen we mis. Bij vertrek zie ik een geschatte aankomsttijd van 7.55 uur. Om 9.20 uur kom ik aan, na lang in de file te hebben gestaan.

Engin van ANWB
PluspuntenMinpunten
  • Duidelijk, makkelijk in gebruik
  • Algeheel mooi verzorgd
  • Veiligheid boven alles
  • ZEER traag maken kaarten
  • Bediening niet mogelijk tijdens rijden
  • Geen 3D weergave
  • Verkeersinformatie is nutteloos
  • Kaarten zijn gigantisch groot
  • Geen "volgende handeling" pijl op het scherm