Game Review: Command & Conquer Generals

Inleiding

Screenshot C&CNadat GDI & NOD elkaar eerst het leven zuur maakten en vervolgens Amerika flink genaaid werd door Rusland is het nu de tijd aan China. Het verhaal speelt zich af diep in de 21e eeuw. Nadat Amerika de oorlog tegen terrorisme niet heeft kunnen winnen en een atoombom heeft kunnen onderscheppen boven de Atlantische oceaan, is het Global Liberation Army (GLA) een groter gevaar dan terrorisme ooit was. De hoofdrolspelers in deze game zijn USA, China en GLA. China probeert de GLA hun land uit te duwen terwijl Amerika nog weigert zich er mee te bemoeien. (Het niet steunen van Amerika in de oorlog tegen terrorisme in het midden oosten ligt nog vers in het geheugen). Terwijl de GLA in China een eigen staat wil beginnen barst de oorlog los in C&C Generals. Toen ik hoorde dat er een nieuwe C&C onderweg was werd ik behoorlijk nerveus en enthousiast. Ik installeerde snel weer even een oude versie om het gevoel terug te laten komen. Want eerlijk is eerlijk C&C hoort in de top 3 thuis van RTS games. En met deze nieuwe versie vind ik het vrij lastig om te kiezen welke nu op mijn eerste plek komt. Door de vele veranderingen in dit spel zal menig RTS fan hier een hoop plezier aan gaan beleven. Ook de manier van geld verdienen is iets veranderd. Je moet goederen ophalen en dit doet iedere partij op ze eigen manier.

Speelbaarheid

Screenshot C&CDe opzet van C&C is eigenlijk hetzelfde gebleven, maar natuurlijk weer wat kleine veranderingen. Wat mij opvalt bij dit deel is dat de camera stand net even iets schuiner is als dat we gewend waren. Niet dat dit de speelbaarheid ten koste van de speelbaarheid gaat maar het is gewoon even wennen. Voor de mensen die C&C helemaal niet kennen, C&C is een RTS (Real Time Strategy), waarin jij controle hebt over een x aantal eenheden. Door middel van de muis en een paar hotkeys voer je een complete oorlog (almost feel like Bush here). Het grappige in deze game is waarom ze de naam Generals gekozen hebben. Tijdens het spel kun je nu ervaring op doen als leider. Met deze ervaring kun je sterren verdienen die er voor zorgen dat je meer opties hebt om de vijand een oog uit te steken. Enige nadeel van deze optie is dat als je C&C een beetje kent en je op het laagste niveau speelt deze opties je snel tot een overwinning brengen.