Game Review: Simcity 4

Inleiding

Iedereen kent het spel wel, de één walgt van dit soort spellen en de ander kan er maanden spel plezier van krijgen. Voor de fans is dit nieuwe deel absoluut een must om te hebben. De oude klassieke formule van simcity is gelukkig bewaard gebleven in dit vervolg.. Die oude formule die er voor zorgt dat simcity niet een spel is dat je dwingt om te winnen maar speelplezier overhoudt aan het spel is erg belangrijk, maar wat is er dan wel nieuw in Simcity4? Een grote verandering is dat je in regionen speelt, dit zorgt er dus voor dat je eigenlijk een hoop steden kunt bouwen in verschillende regionen. Als je er één gekozen hebt begin je als GOD. Dit houdt in dat je nu het land zo kan aanpassen als je zelf wilt en wanneer je klaar bent hiermee kun je aan de slag en zoveel mogelijk inwoners halen als je wilt.Het voordeel van deze optie is dat je nu bepaalde steden kunt laten specialiseren in een sector en als jij er nou voor zorgt dat de communicatie tussen de steden mooi en soepel verloopt kun je een samenhang van steden hebben die elkaar prima aansluiten. Natuurlijk hebben we nog steeds de oude vertrouwde rampen die je kunt gebruiken om gewoon de hele boel naar de filistijnen te helpen of om te kijken hoe goed je hulpdiensten nou eigenlijk werken. Ander leuke..... is de dag en nacht optie je ziet je stad compleet veranderen naarmate het donker wordt in jou wereld. Ook is het aantal gebouwen in simcity aanzienlijk veranderd. Er zijn er nu ongeveer drie keer zoveel als in het vorige deel, hiervan zijn er 33 beloningen die je pas krijgt zodra je een bepaalde mijlpaal in het spel gehaald hebt. Ook is er weer wat extra aandacht besteed aan alle statistieken die je tijdens het spel kunt opvragen. Een ander nieuwtje is een eigen sim maken en die in de stad laten wonen. Je kunt nu een eigen sim maken en die een huis in de stad geven. Deze sim houd je op de hoogte van alle dingen die de normale burger meemaakt in de stad. En een leuke extra is dat je zelf een sim kun importeren uit "The Sims". Ook moet je in deze versie rekening gaan houden met het soort gebouwen wat je waarin welk gebied naar zet. Iets wat vroeger nooit aan de orde is moet nu goed in de gaten gehouden worden. Bepaalde wijken vragen bepaalde sectors omdat mensen daar bijvoorbeeld in opgeleid zijn. Het zal even wennen zijn in het begin maar door deze optie krijg je toch meer controle over je stad dan voorgaande delen. Het spel is absoluut geschikt voor beginnende burgermeesters die nog nooit eerder de controle over een sim stad hebben gehad. EA heeft er goed voor gezorgd dat de tutorials weer aanwezig zijn en op internet kun je alle hulp vragen die je nodig hebt. Maar ook voor de doorgewinterde burgermeesters is de nieuwe versie absoluut een uitdaging. Ook de online optie die er nog niet is maakt mij heel erg nieuwsgierig. Als we de plannen van EA mogen gaan geloven zal dit een speel plezier met een heel groot stuk gaan verhogen.

Speelbaarheid

.De speelbaarheid is goed! De manier van spelen is eigenlijk gewoon hetzelfde gebleven, alles spreekt voor zich doordat de menu’s heel duidelijk zijn weergegeven. Het zal uiteraard voor nieuwe spelers wel even wennen zijn omdat simcity op zich een vrij complex spel is dat je niet binnen 5 minuten onder de knie hebt.