CD Review: Guano Apes - Walking on a thin line

"This time, we didn't want to put in breaks here and there, but serve the song", legt Sandra uit. "I don't have any problems with the term 'pop'". Even 'Rain' (back in 1997, this was their second single release ever) was a 'pop song'. On 'WALKING ON A THIN LINE' I can hear harsh midtempo ballads which, nevertheless, cover all kinds of feelings. There has never been a category whatsoever for our music."

En daarmee slaat ze de spijker op zijn kop. Guano Apes is niet echt in een hokje te stoppen. Het is geen pop, geen rock, maar van alles een beetje. Zelfs dansbaar op zijn tijd.

Nadat ze in 1996 een prijs wonnen voor beste nieuwkomer en daarmee de kans kregen om een professionele studio in te duiken, schoten Sandra Nasic, bassist Stefan Ude, gitarist Henning Rümenapp en drummer Dennis Poschwatta de hitlijsten in met hun single 'Open Your Eyes'. Hun debuutalbum 'PROUD LIKE A GOD' (1997) is nog steeds het best-verkochte debuutalbum van een engelstalige duitse rockband aller tijden. Over heel Europa behaalden ze voor deze CD goud en platina. Het tweede album 'DON'T GIVE ME NAMES' (2000) liet horen dat Guano Apes geen kopie van zichzelf zou worden doordat de CD allerlei muziekstromingen bevatte van ballads tot funk tot punk. Hun Alphaville cover 'Big in Japan' werd zelfs in clubs gedraaid! In 2000 krijgen ze een MTV Award voor beste duitse band en touren door Amerika met Creed en P.O.D.

Na een korte break begonnen ze in 2002 met de opnames van hun derde album, 'Walking on a thin line', waarvan hun eerste single "You can't stop me" al de duitse hitlijsten bestormt heeft.