Game Review: Madden 2003

Verhaal

Het spel is in essentie eenvoudig te noemen als je bekend bent met de regels en teams die in de NFL aanwezig zijn. Welke speeloptie je ook kiest, het zal erop neer komen dat je zo goed en kwaad als je kan moet aanvallen om punten te scoren, en zo min mogelijk punten tegen moet krijgen. Dat klinkt eenvoudig genoeg, maar is in de praktijk een behoorlijk pittige opgave. Hiermee is tevens het grootste minpunt van het spel aangeduid. Het scoren is namelijk redelijk eenvoudig te noemen, helaas is verdedigen een kunst die in Madden 2003 (evenals in voorgaande delen) moeilijk onder de knie te krijgen is.

Speelbaarheid

De besturing met een gamepad is aan te raden, je begint een play door de betreffende (instelbare!) knop in te drukken, en naar gelang je rent of passt, de juiste knop voor de receiver in te drukken. Deze manier van besturing is eenvoudig, en intuitief aan te leren, en zorgt ervoor dat de meeste passes wel aankomen bij de bedoelde receiver, mits deze vrij genoeg staat om de bal te vangen. De spelers reageren soepel op de gamepad, en de menu's tijdens het spel zijn overzichtelijk opgezet. Het lastigste om door te komen zijn in feite de menu's die je moet doorlopen om eenmaal te kunnen spelen. Door de vele opties is het soms een hoop klikken en zoeken voor je bij je doelmenu bent aangekomen, dit is een euvel dat in vrij veel EA games aanwezig is, en dat kan soms tot een wat hoogdrempelig spel leiden.

Een leuk extraatje is de mogelijkheid tot het creeren van een nieuwe speler, waarbij je alle mogelijke aspecten zelf kan aanpassen en instellen. Dit geeft het spelen van een Franchise (een compleet seizoen, inclusief transfers etc.) een leuke extra boost.

Over het algemeen genomen zijn de 4 sterren voor de speelbaarheid dik en dik verdiend.