Game Review: Pro Evolution Soccer 2

Verhaal

Goed... Ik kom er niet onder uit een aantal dingen te vergelijken bij deze review dus hier gaan we. We beginnen met een vergelijking met het oude spel. We hebben nu meer club teams, meer internationale teams en meer stadions. Leuk, maar niet relevant in vergelijking met de veranderingen die het Master League systeem heeft ondergaan. Er zijn nu namelijk niet alleen drie divisies, ook moet er onderhandeld worden over spelers en salarissen. Een mooi nieuw onderdeel is trainingen, waarbij interactief alle mogelijke bewegingen (en dat zijn er nogal wat) kunnen worden geoefend. Ik sta ervan versteld op hoeveel mogelijke manieren je met een bal langs iemand kunt lopen; werkelijk subliem! Verder wordt het duidelijk dat de ontwikkelaar goed heeft geluisterd naar de feedback van het publiek en zo is het nu bijvoorbeeld mogelijk je Master League team te importeren in een vriendschappelijke wedstrijd.

Speelbaarheid

5 Sterren voor speelbaarheid, zonder twijfel! Hakjes, kopballen, een strakke pass of iemand botweg onderuit schoppen; het kan allemaal met het grootste gemak uit mijn poppetje worden getoverd. Het is op wel 5 manieren mogelijk om een bal aan te nemen en je wordt ook absoluut beter naarmate je langer speelt, maar het is ook voor nieuwe spelers een eitje een fatsoenlijk potje te voetballen. De AI van de computerspelers is aanzienlijk verbeterd en dit maakt helaas de leercurve redelijk steil en na een paar uur spelen heb ik dan ook nog geen enkele goal gemaakt. Maar de computer ook (bijna) niet, en dat maakt het dat het spel niet frustrerend is. Doordat het spel zich zo geweldig laat besturen kan ik prima verdedigen met de paar trucjes die ik nog maar beheers. En eerlijk is eerlijk, eigenlijk zou ik teleurgesteld zijn als ik na een uur spelen al een 'foefje' had ontdekt waarmee ik met 90% kans een doelpunt zou kunnen scoren. Een minpuntje vind ik nog steeds het schieten op doel vanuit een vrije trap. Bij het vorige spel was het bijna onmogelijk vanuit een vrije trap te scoren en hoewel het nu wel veel beter gaat is het nog steeds behoorlijk pittig. Een absolute plus is dat het lijkt alsof de animaties niet vooraf zijn bepaald. Je kunt dus halverwege een beweging snel over gaan in een andere beweging. Hierdoor kun je net iets vaker een bal tegenhouden die over de lijn gaat of een schijnbeweging maken. Het wisselen tussen de spelers op het veld gaat soepel en nadat de bal is afgepakt gaan spelers direct terug in de aanval zonder eerst een minuut verbaasd rond te kijken zoals we dat vaker zien bij voetbalspellen.