CD-Review: 't Hof van Commerce - Rocky 7

Flip Kowlier (bassist) begon jaren geleden samen met Serge Buyse (vocalist) met het rappen in het West Vlaamse-dialect. Ze noemden zichzelf "'t Hof van Commerce". Nadat ze wat nummers hadden geschreven maakten ze een demo, die ze naar alle grote Vlaamse platenlabels stuurden. Op één label na, het net opgerichte Kinky Star, waren de platenmaatschappijen niet echt enthousiast. Toen echter kort daarna DJ 4T4 werd toegevoegd aan 't Hof was het product compleet en kon de eerste plaat bij Kinky Star worden opgenomen. De eerste twee singles van de cd, "Dommestik & Levrancier" en "Zonder Niet" werden een groot succes. Van hun eerste cd "En In Izzegem" werden meer dan 8000 exemplaren verkocht en bovendien groeide 't Hof uit tot geliefde gast op live-festivals.

Toch twijfelden veel mensen aan het bestaansrecht van 't Hof, ze dachten dat het om een grap ging. Een jaar later nam 't Hof echter iedere twijfel weg door de release van een nieuw album, genaamd "Herman". Van deze cd werden er echter minder verkocht (zo'n 5000). Wel werden de optredens groter en talrijker, 't Hof tourde twee jaar lang onafgebroken door Vlaanderen. Hierna namen de drie bandleden een rustpauze, die uiteindelijk bijna 3 jaar zou duren. Het gaf de drie ook de tijd om onafhankelijk van elkaar wat solo-projecten op te starten.
Flip Kowlier bracht een goed ontvangen solo-cd uit, die de titel "Ocharme Ik" kreeg. Serge Buyse schreef/tekende een eigen actie/avonturenstripboek. DJ 4T4 richtte zich onder andere op de housemuziek en vestigde zich onder de naam Ultrasonic in het party-milieu.

In 2000 begon het toch weer te kriebelen en het trio besloot aan een come-back te gaan werken. In mei 2002 kwam de eerste single van hun nieuwe cd uit: "Kom mor ip". Deze plaat werd direct weer een groot succes. De fans wisten 't Hof dus nog te vinden! Ondertussen stond 't Hof onder andere in het voorprogramma van Cypress Hill en Gravediggaz.

Eind vorige maand is hun langverwachte derde album uitgekomen, die de titel Rocky 7 meekreeg. In de eerste week werden er meteen 4000 cd's verkocht. "Slaet ip min gat" zal de tweede single van het album worden. Het Hof heeft in België overigens laatst een ook een TMF-award gewonnen voor beste hiphop/r&b nationaal.