Boekreview: Donna Tartt-De Kleine Vriend

Het leven is mooi als je een boek mag lezen om daar later een recensie over te schrijven. Dat wil zeggen als het natuurlijk ook nog eens een leuk boek is om over te schrijven want soms kan vraag je je me wel eens af waar een uitgever het enthousiasme over een bepaald boek vandaan heeft weten te halen, het enthousiasme is dan absoluut nergens in de inhoud terug te vinden.

Uitgeverij De Bezige Bij is het gelukt om het enthousiasme met me te delen waar het De Kleine Vriend van Donna Tartt betreft. Tien jaar geleden was er De Verborgen Geschiedenis, het debuut van Donna Tartt, een fantastisch boek dat geschreven was rond een docent Grieks en zijn snobistische leerlingen en het gruwelijke geheim dat deze met zich meedroegen. In Nederland zijn er van De Verborgen Geschiedenis bijna 800.000 exemplaren verkocht (voor de cijferaars onder ons, De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch is momenteel goed voor iets van 500.000). Was dit debuut, wat volgens mij de eerste literaire thriller was, te evenaren? Het zag er tien jaar naar uit van niet. Sinds het verschijnen van De Verborgen Geschiedenis kwam er nog een minuscuul boekje uit, De Schotse Baret, uitgeverij Flamingo, met slechts 47 bladzijdes en toen werd het akelig stil rond Donna Tartt. Ze verklaarde zelf dat ze gewoon niet sneller kon schrijven en dat men dus moest afwachten.

Het wachten is op 14 september 2002 beloond. Toen kwam De Kleine Vriend uit voor het Nederlands taalgebied, een dikke pil van 600 bladzijdes. Was De Verborgen Geschiedenis al een boek waar men alleen in superlatieven over kon praten dan zou er voor De Kleine Vriend nog een overtreffende trap van die superlatieven moeten zijn want, het leek onmogelijk, De Kleine Vriend is zelfs nog beter!! Vanaf de eerste bladzijde grijpt Donna Tartt je bij de kladden en laat je vervolgens niet meer los. Het verhaal gaat over een meisje, Harriet, wiens broertje op negenjarige leeftijd hangend in een boom werd gevonden. Haar familie, die nog de wonden likt van de Burgeroorlog, doet er grotendeels het zwijgen toe maar zij is vastbesloten om uit te vinden wie haar broertje heeft vermoord. Alle personen die in het boek voorkomen hebben echt iets te vertellen, het lijkt zelfs alsof je ze al jaren kent. Het zijn geen bordkartonnen personages maar mensen van vlees en bloed. Dit in tegenstelling tot de personen uit De Verborgen Geschiedenis, daar bleef de lezer toch een toeschouwer terwijl De Kleine Vriend de lezer het boek in trekt, bijna als deelnemer aan het verhaal. Het is ook een waanzinnig spannend boek wat werkelijk van begin tot het eind spannend blijft, het verhaal zakt niet één keer in en dat is waarschijnlijk meteen de reden waarom Donna Tartt er tien jaar over deed om het te schrijven want ze is een perfectionist die werkelijk het perfecte boek heeft geschreven. Elke bladzijde is een diamantje op zich en het boek als geheel is een juweel. Alhoewel ook dit boek een literaire thriller is, is het ook het verhaal van de ontwikkeling van Harriet die op de drempel staat naar het volwassen worden, als kind dat geen blad voor de mond neemt zal ze in het boek langzaam ontdekken dat andere mensen ook gevoelens hebben, waarmee Donna Tartt ook bewijst dat ze een psychologische roman in een literaire thriller kan schrijven, terwijl het eigenlijk ook nog eens een spannend meisjes- of jongensboek zou kunnen zijn.

De Kleine Vriend van Donna Tartt is een absolute aanrader om te gaan lezen, ik zou bijna zeggen dat het een verplichting is om dit boek te lezen als je echt van lezen houdt.

Donna Tartt: De Kleine Vriend.

Uitgeverij De Bezige Bij