CD-review: Green Lizard - Newborn

Met een mix van grunge, hardcore en metal sleept Green Lizard in 1996 de Grote Prijs Van Nederland in de wacht. Eind 1997 brengt de groep in eigen beheer het mini-album 'The Nine EP' uit. Het eerste volledige album 'Identity' (met de single 'Autumn') verschijnt in 2000. Het album oogst veel lof en Green Lizard speelt alle nationale en internationale podia en festivals plat.

Toch zijn zowel het album als de singles een gematigd commercieel succes. De plaat schopt het nog net één week tot nummer 100 in de albumlijst. De single 'Autumn' blijft, ondanks een parade van Bekende Nederlanders in de bijbehorende videoclip, steken in de Tipparade.

Green Lizard laat zich er niet door ontmoedigen. Een optreden tijdens Pinkpop 2000 als invaller voor Moloko wordt een daverend succes. Het buitenland wordt ook niet vergeten. De band heeft al een succesvolle tournee door Frankrijk achter de rug en bezoekt in 2001 de muziekbeurs Popkomm in Duitsland. Daarna is het Roskilde Festival in Denemarken aan de beurt. Ook Pinkpop staat weer op het programma, maar het is een van de weinige Nederlandse optredens van Green Lizard dat bewuste voorjaar 2001. Zanger Remi kampt met stemproblemen waardoor de nationale tournee flink moet worden uitgedund.

In februari van dit jaar heeft Green Lizard een Zilveren Harp ontvangen, een aanmoedigingsprijs voor artiesten die zich bewezen hebben als een aanwinst voor de Nederlandse muziekcultuur. Waarmee eens temeer het bewijs geleverd wordt dat Green Lizard zich definitief een plaats heeft verworven in het collectieve bewustzijn van het Nederlands concertpubliek.

Bezetting
Remi Tjon Ajong: zang
Brian Tjon Ajong: gitaar