Film Review: Bad Company

Een vaak gebruikte verhaallijn, samen met de voorspelbaarheid zorgen voor een niet al te verrassende film. Het ontmantelen van een bom met nog enkele seconden te gaan is onderhand zo veel gebruikt dat je al weet wat er gaat gebeuren. Want hoe vaak zie je nou een bom toch ontploffen? Hoe vaak komt het voor dat terroristen winnen? Hoe vaak komt het voor dat er een naaste van de hoofdrolspeler door de 'bad guys' wordt gebruikt als inzet?

De regel 'een goede cast geeft niet direct een goede film' blijkt ook op deze film van toepassing te zijn. Dit wil niet zeggen dat Anthony Hopkins slecht acteert. Zijn acteerwerk is als vanouds goed, ook in deze actiefilm. Chris Rock kan acteren, maar ik vond hem persoonlijk in deze film erg irritant worden. Let daarvoor bijvoorbeeld maar op de scène waarin hij en Hopkins in de auto voor de achtervolgende terroristen volgen. Hij schreeuwt over van alles en nog wat, zodat je je er op een gegeven moment gewoon aan gaat ergeren.

Een klein detail wat mij opviel was dat de gloednieuwe Mercedes, waarmee Rock en Hopkins door het bos scheuren en uiteindelijk frontaal tegen een boom botsen, geen airbags had. Het zal wel aan het vervolg van de scène hebben gelegen waarbij ze weer keihard wegrijden, dat is namelijk stukken moeilijker met airbag dan zonder.

Met alle respect voor Bruckheimer denk ik dat de film zonder zijn naam al helemaal niets had gebracht. Laten we niet vergeten dat Jerry Bruckheimer jaarlijks alleen al honderden miljoenen dollars omzet, en dat ook hij zich op de markt weet te zetten wat betreft media aandacht. Zonder Bruckheimer was de film Bad Company rijp geweest voor de video- en dvd verhuur.

Concluderend valt er te melden dat de film niet veel vernieuwends brengt. Het is een leuke actie komedie, waarvan er inmiddels al honderden zijn gemaakt. Ben je dus echt uit op een goede film, kies dan niet voor Bad Company. Wil je een leuk avondje uit met wat actie, of ben je een enorme fan van Anthony Hopkins dan is Bad Company een goede aanrader.

Score: 5

In de bioscoop: 27 juni 2002

Details: USA, 116 minuten