CD: Hardstyle vol 1 2004

Zullen we maar meteen met de deur in huis vallen? Aangezien het vier CD's zijn is er dus heel wat te reviewen. Laat ik eens bij het begin beginnen:

CD1
Deze CD begint al heel typisch met "Attack" van Derb. Zelf vind ik dit een super begin voor een goede Hardstyle CD. Meteen al lekker veel beat erin. Er direct achteraan komt "All the people" van Safri Duo in de remix van DJ Isaac. De beat zit er meteen al goed in bij CD1, want vlak daarna komt "Sex Machine" van Mike Heart. Dit nummer kan je op dit moment echt niet laten ontbreken op deze CD's aangezien het een verzamel-CD is. 2003 werd afgesloten met de laatste Qlubtempo en wat kom je op deze CD tegen? Inderdaad "The History" van Pila beter bekend als het nummer van Qlubtempo. Verder kom je op deze CD nummers tegen zoals: "Effected", "Cocaine MF" en "This Generation". CD1 is dus zeker een goed begin van deze verzamel-CD.

CD2
Deze CD begint ook met een goede beat maar zakt even later wat weg naar mijn idee. Toch is "And the beat goes on" een leuk begin van CD2. Bij "Burning up" zakt het tempo even bijna helemaal naar nul. Zelf heb ik dit nummer al meerdere keren gehoord maar dan hoorde hij in het rijtje Hardtrance thuis. Tot mijn verbazing kom ik opeens bij track zes "Shock!" tegen en het tempo in de CD gaat weer wat omhoog. Het duurt heel even en dan kom ik ook "Shutterspeed" tegen van Pavo & Zany. Als er een nummer echt vaak gemixt is op feesten dan is het deze wel. Er is ook haast geen Hardstyle CD waar deze niet op staat. Naast "Shutterspeed" kom je op CD2 ook nog "Cold night", "Modulo" en "Step inside the party" met de Beasty Boys sample tegen. CD2 blijft een beetje in kwaliteit achter op CD1 vind ik persoonlijk.

CD3
De CD begint eigenlijk net zoals CD1 en CD2. Pas rond track drie komt er wat verandering in het ritme en tempo. Op track drie kom ik dan ook "Pussyshaver" tegen. Deze is bij de meeste Hardstyle-fans ook wel bekend. Hierna loopt deze track over in “Rush to the floor” van Brennan. In dit nummer zit echt dat typisch Hardstyle soundje wat je echt heel vaak op feesten hoort. Wat hoor ik in godsnaam op track zes? Ja hoor het is "Crazy boing" van Jimmy the sound. Jimmy heeft in deze track heel grappig het ouderwetse "poing" erin gemixed. Op CD3 kom ik ook nog "Rush", "War machine" en "Unedilichkeit" tegen. Deze nummers kunnen niet ontbreken als je het over een ultimate collection hebt.

CD4
Sowieso begint deze CD al veel en veel rustiger dan de overige drie. Zelf krijg ik alweer het Hardtrance gevoel terug in plaats van Hardstyle. Ondertussen zit ik op track drie van de CD, en het lijkt er niet echt beter op te worden. Pas bij track zes van de CD begint het weer de kant van de Hardstyle op te gaan met "Ligaya" van Gouryella. Toch ben ik nog niet helemaal in de Hardstyle-sfeer maar dan komt "Another track" van TheProphet vs SMF en die maakt het wel weer goed. Niet heel lang daarna kom ik "Legend" van Super Marco May vs Y.A.G.O tegen. Daar komt de Hardstyle pas weer echt terug. Het standaard beuken en rammen van de bas. De verzamel-CD wordt afgesloten met "Synthetic Shit" van Traum.

Op de CD-hoes staat vermeld als titel "Hardstyle Vol1 2004 The Ultimate Collection". Toch komt hij op mij niet over als Ultimate. Zelf mis ik nummers zoals "30 minuts" van DHHD, "F.Y.U" in de Showtek remix en ik mis zeker "Here's Johnny" van Deepack. Deze verzamel-CD mist gewoon een aantal nummers die er absoluut op hadden moeten staan. Verder kom ik vrij veel materiaal tegen op de CD dat voor 2004 uit kwam, en vrij veel, voor mij onbekend, materiaal. Zelf had ik waarschijnlijk van deze vier CD's een dubbel-CD gemaakt. Vier is net iets te veel van het goede. De CD is verder wel leuk aan elkaar gemixt en leuk om in de kast te hebben staan. Zelf denk ik dat hij daar voorlopig ook niet meer uit komt helaas. Hardstyle vol1. 2004 The Ultimate Collection krijg van mij een 5,5.