CD Review: Rhapsody

In 1993 richtten Luca Turilli en Alex Staropoli de band "Thundercross" op in hun woonplaats Trieste. De band speelt een combinatie van Speed Metal en Klassieke stukken, geïnspireerd door horror en fantasie filmmuziek, wat de grondlegger is voor de huidige muziek van Rhapsody.

De Duitse platenmaatschappij, Limb Music Products, biedt de band kort daarna een contract aan en er verschijnt een demo, "Eternal Glory" genaamd. Tevens veranderd de band van naam, van "Thundercross" naar "Rhapsody".

Uiteindelijk na een paar jaar, verschijnt het eerste studio album: "Legendary Tales". Symfonische muziek en toch (redelijk) agressief, dit maakt het album een groot succes en een uniek fenomeen in de Metal wereld. Tevens is dit een begin van de "Algalord Chronicles", een verhaal dat zich afspeelt in de, door Luca Turilli, gecreëerde wereld.

Kort daarna, ongeveer een jaar later, komt het tweede werk uit: "Symphony of Enchanted Lands". Het album klinkt nog melodieuzer dan zijn voorganger. Mede hierdoor is het album wederom een groot succes, en overtreft zijn voorganger. Ook is dit een vervolg van het verhaal, dat begonnen is op "Legendary Tales". Voortaan kan Rhapsody zich meten aan bands als Dream Theater, Gamma Ray en Hammerfall.

De band Rhapsody, vlnr: Alex Starpoli, Fabio Lione, Luca Turilli en Alex Holzwarth

Een vervolg album kon natuurlijk niet op zich laten wachten, "Dawn of Victory" werd uitgebracht in Oktober 2000 en is Rhapsody's 3de studio album (en uiteraard het 3de deel van de "Algalord Chronicles") Het album is aggresiever dan "Symphony of enchanted lands" en tegelijkertijd behoud het de melodieuze muziek zoals we al van Rhapsody gewend zijn. Door het geweldige succes van dit album kon een vierde album natuurlijk niet op zich laten wachten.

Dit vierde album is eigenlijk een brug naar het vijfde album (wat dus "Power of the dragonflame" is geworden) en is bedoeld als een soort tussendoortje voor de fans, die niet kunnen wachten tot het nieuwe studioalbum. Het album heet "Rain of a thousand flames". Naar mijn idee werd het niet echt goed ontvangen, vanwege de "slechte" nummers die erop staan. Er staan maar twee echte goede nummers op van de zeven.

Nu maar hopen dat het vijfde album beter is dan het vierde album...