Film Review: Lord of the Rings

"Fellowship of the Ring" is gelijktijdig opgenomen met deel twee "The Two Towers" en deel drie "The Return of the King". De casting van Fellowship is zo treffend, en de decors zijn zo goed gemaakt dat ik me geen zorgen maak over de andere twee delen. Na zijn meesterlijke film "Heavenly Creatures" lijkt Jackson een natuurlijke keuze voor dit project, dat je als film maker waarschijnlijk maar eens in je leven toegespeeld krijgt.

Een van de eerste dingen die opvallen in Fellowship of the Ring is het feit dat er acteurs van normale grootte zijn gecast voor de doorgaans erg kleine hobbits.Toch lukt het Jackson hier mee weg te komen. De actie zit er vanaf het begin al meteen goed in. Zonder al te veel van het spektakel te willen weg geven, raad ik scene waarin Arwen (Liv Tyler) Frodo redt van de Nazgul erg aan.

Fellowship is een van die films die precies in het juiste tempo het verhaal verteld, en die beter worden naar mate je ze vaker hebt gezien. Je kunt niet anders dan vol lof over deze film praten nadat je hem hebt gezien. Maar toch is ie niet helemaal perfect. De literaire rijkdom uit het boek, zoals zingende elfen, en dichtende Hobbits zijn begrijpelijkerwijs uit de film gelaten. Wat nog meer opvalt is het feit dat, ondanks dat er gruwelijke gevechten plaatsvinden, het lijkt alsof er nauwelijks ergens bloed vloeit. Niet dat het nodig is, maar het zijn van die kleine dingen die je opvallen.

Conclusie:

Persoonlijk heb ik erg genoten van deze film. De casting klopte, de decors klopten, en de effecten zorgen voor schitterende eye-candy terwijl je een van de mooiste verhalen uit de literatuur aan je ogen voorbij ziet trekken. Een episch verhaal waar we hopelijk nog twee maal van mogen smullen in deze trilogie.

Score: een dikke 9