Interview: Jason Garber - DarXarbre Games

Jason D. Garber is directeur van The Thirteenth Production en DarXarbre Games. Naar eigen zeggen 'manusje-van-alles' en producent van het spel Hooligans - Storm over Europe. Hij is 33 jaar en woont in Amsterdam. Na zijn VWO heeft hij Theaterwetenschappen gestudeerd, maar niet afgemaakt.

FOK! sprak met hem over het spel, de kritiek en de hypocrisie.

"Hooligans – Storm over Europe" kwam de laatste tijd veel in het nieuws, in Nederland probeerde de KNVB zich het spel tegen te houden, ze noemden het spel "onacceptabel". Het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken en de Football Association vonden het niks (BBC), en in Nederland werden er kamervragen gesteld.

Wat houdt 'Hooligans Storm over Europe' in dat het zo’n ophef veroorzaakt?
“Het is een spel waarin jouw opdracht is om de beruchtste hooligangroep van de wereld te worden. Het is een Real Time Strategy-game voor de PC die zich niet, zoals alle andere, in het verleden afspeelt met trollen en dwergen op zoek naar magische sleutels en draken, of in de toekomst wanneer de aarde weer bedreigd wordt voor de zoveelste keer door een buitenaardse levensvorm die het heeft voorzien op al onze rechterhersenhelften, maar gewoon in deze tijd met de Hooligan-problematiek als thema voor een strategisch oorlogsspel.”

“Dat betekent dat je een keer geen goudmijnen hebt waar je slaven hard werken en je kapitaal bij elkaar sprokkelt maar dat je winkels moet plunderen om geld te verzamelen. Als je mannen nodig hebt, ga je niet in een barak op een icoontje klikken zodat er 16 seconden later een unit klaar is, maar je gaat een kroeg in en geeft een paar rondjes zodat je ‘harde kern-units’ kan kopen en je supporters krijgt die zich aan je zijde scharen. Zo zijn alle parallellen met oorlogspelletjes naar ons idee toegetrokken met als achtergrond Hooligans. Alcohol, drugs en geweld komen in Hooligans samen tot een krachtige mix die op je lachspieren werkt. Het is allemaal erg absurd.”

“Het idee kwam omdat ik vond dat alle spellen die er waren een beetje ver van m'n bed stonden. Ik dacht na welke facetten van deze tijd geschikt zouden zijn voor een oorlogspelletje en ook nog eens humorvol waren. Het idee voor Hooligans diende zich daarbij al snel aan.”

Volgens de BBC noemde een Franse tabloid je een fascist, de KNVB vind je ook niet aardig. Heb je nog wel vrienden?
“Ik heb nog wel vrienden, niet iedereen is Frans noch werkt iedereen bij de KNVB. Er zijn mensen die wel begrijpen wat het verschil is tussen een game en de realiteit en dat je met de juiste dosis humor, sarcasme en ironie een geslaagde game over Hooligans kan maken.
Sterker nog, ze vinden het ontzettend goed dat we zo'n game hebben gemaakt en de publiciteit niet schuwen. Talloze uitingen van entertainment waarin veel geweld of drugs voorkomt of wat dan ook zijn wel oké voor het grote publiek, wij schijnen nu iets aangeboord te hebben dat iedereen zijn tenen doet krullen.”

Maar denk je niet dat hooliganisme gecultiveerd word door je spel?
“Dat denk ik niet. Het is een spel, het staat totaal niet in relatie tot de werkelijkheid. Mensen die ridderspelletjes spelen worden ook geen ridders, Counterstrikers worden ook geen terroristen. En ga zo maar door. We hebben een spel gemaakt. Dat er hooligans zijn, is een maatschappelijk probleem waar een spel totaal geen positieve dan wel negatieve invloed op heeft.

“Ik ben zelf ook supporter van een club maar dat heeft geen enkele invloed op het spel. Ik ben ook nooit in een rel terechtgekomen simpelweg omdat ik daar niets te zoeken heb.”

Wat doet al die kritiek met je? Geniet je niet een beetje van de aandacht?
“De kritiek is goed om de hele hypocrisie van het geheel eens duidelijk te maken. Waarom dit spel tegenhouden? Is het wel goed spelletjes te maken over de Tweede Wereldoorlog, waar miljoenen mensen in stierven? En genieten is niet het juiste woord. Je staat veel liever in de schijnwerpers omdat mensen je prijzen voor wat je gedaan hebt, niet omdat ze vinden dat je een opruiende spelletjesmaker bent.”

“Maar we gaan zeer zeker door. Het spel is af. We releasen het sowieso. Ongeacht wat iemand zegt. Nederland is niet persé onze doelgroep of ons voornaamste afzetgebied. We willen graag in Nederland goed verkopen zodat je vrienden en familie het opmerken. We gaan gewoon door met wat we in werking hebben gezet maar als de Nederlandse retailers het spel niet beschikbaar willen maken voor het publiek, kunnen we er weinig aan doen.”

Heb je nog nieuwe spellen in gedachte? Osama-3D ofzo?
“In de toekomst kun je van ons nieuwe spellen verwachten, maar niet over 11 september of iets dergelijks. We denken niet dat daar een leuk spel in zit. Ik laat die ideeën graag over aan een andere producenten. Maar dat we met vernieuwende ideeën en games in de toekomst van ons zullen laten horen, is een ding dat zeker is.”

Heb je verder nog dingen te zeggen?
“Ik hoop dat het ons lukt en voor de rest heb ik maar een ding te zeggen over iedereen die ons tegen wil werken:
FOK! them...