Film Review: Cast Away

De film gaat over de hoofdpersoon Chuck Noland, gespeeld door Tom Hanks. Hij werkt voor de Amerikaanse pakketdienst FedEx. Tijdens de kerstdagen moet hij vanuit Memphis, waar hij samen met zijn vriendin Kelly (Helen Hunt) woont, per vliegtuig pakketten afleveren ergens aan de andere kant van de wereld. Onderweg verliezen ze het radiocontact en raken ze van koers af. Ze belandden in een hevige storm en door de turbulentie raakt het vliegtuig onbestuurbaar en stort in de Stille Oceaan. Chuck kan maar net aan deze ramp ontsnappen en drijft in een oplaaasboot op zee. Als hij weer bijkomt ligt hij op het strand van een onbewoond eiland. Hoe, en of, hij dit overleeft zul je zelf moeten zien .

Cast Away is geregisseerd door Robert Zemeckis, die onder andere ook What Lies Beneath en Forrest Gump, waar ook Tom Hanks de hoofdrol in speelt. Tom zelf speelde ook in beide Toy Story films en in Saving Private Ryan. Chuck's vriendin Kelly wordt gespeeld door Helen Hunt, bekend van Pay it Forward en de thriller Twister.

Mijn conclusie is dat dit zeker een goede film is, maar ik vond het verhaal toch te langdradig en voorspelbaar. Deze drama bevat ook enkele komische stukjes, bijvoorbeeld als Chuck enkele aangespoelde pakjes opent. Daarin zitten onder andere een stel videobanden, schaatsen en een jurk. De film zit vol mooi en goed camerawerk, vooral de vliegtuigcrash is erg realistisch, je ziet het water werkelijk op je afkomen.

Tenslotte nog een stukje van imdb.com:

It was really intriguing to see how this film can succeed using such a basic principle. A large part of the film is carried solehandedly by Hanks, whereas there is no dialogue to speak of, no dramatic tension in the traditional sense, no score to accompany the imagery. Yet Cast Away keeps us completely involved. I'm not exactly his greatest fan, but i think Hanks is to be commended. He really deserved the critical acclaim for this role. I think it is terrific to see such great names (Hanks & Zemeckis) taking these great risks in filmmaking. (Unfortunately) I rarely see this kind of experimental filmmaking in mainstream hollywood. The film's ending leaving us a bit puzzled, perhaps the story could have been resolved in a better way and i never cared much for Helen Hunt, however all in all this is still a great piece of work. The plane-crash sequence deserves special mention, as it is truly spectacular as well as frighteningly real.