Gamescom 2024: Mouse: P.I. for Hire
Hoi, ik ben Oscar en ik ben een Boomer. Tot die realisatie kwam ik tijdens Gamescom toen ik met de ontwikkelaar Fumi Games van Mouse: P.I. for Hire sprak. Want de term Boomer Shooter kwam heel veel ter sprake en sindsdien wil ik alleen nog maar Boomer Shooters van de kwaliteit van Mouse.

Het eerste wat opvalt bij Mouse is natuurlijk het artwork. De game is helemaal zwart/wat/grijstint en als je een beetje een boomer bent, haal je zo ook de stijl van Steamboat Willy eruit. Maar het verhaal hierachter gaat veel dieper. Mouse speelt zich af tijdens de jaren 30, en de tekenstijl die zij toen gebruikten was ‘rubber hoseanimation'. En het was niet eens Walt Disney die het als eerste gebruikte, maar het latere MGM en Warner Bros gebruikten ook deze animatiestijl.
Het verhaal achter de game gaat nog veel dieper. Een van de ontwikkelaars zag een fanart plaatje van Bioshock, gemaakt in rubber hose stijl, en dacht, dat ziet er mooi uit, maar ik kan er niets mee. Een paar jaar later herinnert hij zich het plaatje weer, en dacht, hier gaan we nu een game van maken. En zo geschiedde.
Verder benadrukten de ontwikkelaars dat er meer diepgang in de game zit dan in de originele boomershooters. Er zit namelijk een verhaal in verwerkt. Je speelt namelijk een jaren 30 detective; Jack Pepper. Iedereen in die tijd werd verscheept naar de frontlinies van de Eerste Wereldoorlog en kwam gehavend terug. Zoals het in een echt Noir-verhaal hoort, trekt hij veel problemen aan.
Zoals het een echte soldaat betaamt, gaat hij deze problemen oplossen door zoveel mogelijk te schieten. Hij wordt geassisteerd door zijn lieftallige assistente Tammi. Zij houdt Jack in het gareel en zorgt voor de nodige upgrades van wapens. Fumi games wilde nog niet vertellen waar het precies over ging, maar dat je wel moest praten met andere personages om opties in het verhaal te krijgen.
Omdat de game geheel in zwart-wit is, was het voor de ontwikkelaar een uitdaging om het visueel aantrekkelijk te maken. In de 50 tinten grijs kunnen details al snel niet meer opvallen, dus alles moet vanaf dichtbij, maar ook op een afstand, duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Dit betekent dat je er 100% zeker van moet zijn wat een personage of achtergrond moet voorstellen en wat zijn functie moet zijn, voordat je het ontwikkelproces in gaat. Verder kan een zwart/wit omgeving er al snel saai eruitzien. Zoals je misschien in de trailer ziet, zijn de omgevingen hevig geanimeerd en zal er veel variatie in zitten.
Ik ben blij dat ik met de ontwikkelaars van de game gesproken heb. De trailers laten zien hoe de game eruitziet, maar laten helaas niet zien dat de game meer diepgang heeft. Wat mij betreft is Mouse: P.I. for Hire een game die op mijn wishlist terecht komt. De game komt voorlopig alleen uit voor Steam.