High On Life

Pheno

Rick en Morty mede-bedenker Justin Roiland heeft meegewerkt aan High On Life, een first-person shooter met grofgebekte dialogen van je wapens. Ja, wapens die spreken, en geen moeite hebben met een “fuck”.

Aliens hebben de ouders van onze planeet gekidnapt en jij als tiener wordt door het lot een bounty hunter. Je gaat achter de aliens aan en dat doe je door gebruik te maken van alien-wapens. En die nemen geen blad voor hun mond. Ontwikkelaar Squanch Games heeft voor gamescom een demo voor High On Life gemaakt zodat we wat meer gameplay konden ervaren dan alleen de bossfight die in de trailer te zien was. We mochten dus het hele level spelen tot en met de bossfight. En dan vallen de kleine details op die de game erg leuk maken.

De demo van High On Life begint in je huis, waar je zus nog in shock probeert te begrijpen wat er aan de hand is. Er staat een Bounty 5.000-computer, die missies zal toewijzen, maar opdrachtgever Gene moet deze nog maken voordat je gebruik kunt maken van de portal naar verschillende locaties. De details in dit huis vallen op. Op de tv worden continu korte animatiefilms uitgezonden, waarvan sommige door Roiland zelf gemaakt zijn. Er spelen zelfs vier gelicenseerde speelfilms, dus als je even geen zin hebt om te gamen, kun je nog wat bekijken ook.

High On Life (Foto: Microsoft)

Je eerste wapen heet Kenny. Dit schiet een groene slijmerige kogel af. Hij heeft ook een alternatieve munitie: de Glob Shot. Dit is een soort ballistische slijmerige bom. Je kunt er combo’s mee maken want als je richt terwijl de blob gelanceerd wordt vertraagt het spel en kun je hem in de vlucht laten ontploffen. Dan vliegen de vijanden in de lucht en kun je ze met je normale munitie onder vuur nemen en eigenlijk jongleren met je vijanden. Meer vuurwapens hebben we niet kunnen proberen, maar ik kan me voorstellen dat er meer combo’s gaan komen.

De eerste opdracht is simpel: haal Gene’s mes op dat door een insect genaamd 9-Tor is meegenomen. Je moet door het riool naar een portal om in de buitenaardse stad Blim te geraken. Onderweg kom je een grappig beveiligsduo tegen dat de portaal naar de stad bewaakt. De humor is erg Rick en Morty en verveelt niet. Het duo bestaat uit twee uh, buizen met gezichten. Ze laten je alleen door als je een vraag beantwoordt: wie van de twee is sexier? Ik startte door de blauwe te paaien, maar veranderde van mening en uiteindelijk werd de rode erg blij en liet me door. Ik had wel een aartsvijand gemaakt want de blauwe buis schreeuwde me nog allerlei doodsverwensingen na. Had ik de blauwe sexier gevonden dan was de rode beveiliger erg verdrietig geworden.

High On Life (Foto: Microsoft)

Niet veel later kom je een alien kind tegen dat je blijft treiteren en vraagt of je hem kapot schiet. Doe je dat, dan begint je wapen al te schreeuwen: “Normaal gesproken is het doden van kinderen in games niet toegestaan, maar hij is dood. We hebben deze jongen vermoord. Daar gaat onze E for Everyone-rating!”. Niet veel later kom je zijn moeder tegen die erg koeltjes reageert. Doe je het niet en spring je over het kind heen om je weg te vervolgen, dan zal de moeder anders reageren. Het is gewoon erg funny, en zo zie en hoor je allerlei details. Ook je wapen blijft een apart wezen met allerlei grappige gesprekken. Het wapen zelf is niet zo heldhaftig, dus als je hele hordes insecten gaat afschieten hoor je nog wel eens wat uitspattingen van hem.

De combat van High On Life is erg hectisch. Naast dat je zelf als een gek kan schieten zijn er veel vijanden, die natuurlijk terugschieten. Maar hun projectielen gaan niet zo snel, dus de game lijkt of en toe op een ballethell shooter. Jij schiet terwijl je tig lasers en kogels ontwijkt. Dekking zoeken is niet echt belangrijk, het ontwijken van des te meer. Als je het mes hebt gered blijkt er ook een pratende killer te zijn die niets anders doet dan steken. Je krijgt er een melee-aanval waarbij je aliens tig keer in hun nekslagader steekt. Knifey is ook een grappling hook, je kunt dus meer de hoogte in en makkelijk over zuurrivieren zwaaien. Dat heb je dan ook nodig voor de boss fight, want daar komt het ontwijken van kogels en het snel in hoogte veranderen heel hard nodig.

De demo van High On Life duurde een klein half uurtje en ik heb ervan genoten. De humor, de combat en de snelle actie in een gedetailleerde en grafisch erg kleurrijke wereld smaakte naar meer. Vanaf 13 december mogen we op Xbox X|S en pc los gaan met de wel erg leuke wapens.