MultiVersus

Pheno

Wat krijg je als je Smash Bros. met heel veel tekenfilmfiguren kruist? Warner Bros. noemt het MultiVersus, want ja, de multiverse is een hip begrip tegenwoordig in entertainmentland. We mochten een alpha-build spelen om te zien of het wat is.

MultiVersus is op het eerste gezicht een directe Smash Bros.-kloon. Je hebt vier personages die het in een vrij klein level met platformen uit moeten vechten. Aan beide zijden wacht een oneindig diep gat, als je daarin valt ben je een leven kwijt. De levels mogen nog wel spannender worden gemaakt. Ik mis bijvoorbeeld de gevaren in een level zelf, en ook vallen er geen items die het tij van een match kunnen keren. Ook het vallen is wel erg moeilijk gemaakt, doodgaan door een dom getimede sprong is een kunst. Je hebt twee double jumps en twee aerial dashes/attacks die je aan elkaar kan knopen waardoor je eigenlijk tot in beide bovenhoeken van het scherm kan komen en nog niet de diepte in valt. Hoe hoger de damage is die je al hebt ontvangen, hoe groter de kans wordt dat je uit het scherm wordt gemept. Dat kennen we dan weer al te goed van Smash Bros.

MultiVersus - Combat (Foto: Warner Bros.)

De personages die je kunt kiezen komen allemaal uit de Warner Bros.-stal. Natuurlijk zijn er Superman, Batman en Wonder Woman uit DC Universe, Bugs Bunny uit Looney Tunes en ook Arya Stark uit Games of Thrones. Wat aparter is Shaggy van Scooby Doo die opeens een vechtersbaas blijkt te zijn. Er is op het internet al gedoe over hem, Velma en Iron Giant, die eigenlijk geweld schuwen. Tja, fanboys die gaan discussiëren of iets canon is, voor mij betekent het gewoon verrassende variatie.

En variatie is er genoeg, alle vechters hebben hun eigen trukendoos om als overwinnaar uit de bus te komen. Er zitten ook leuke details in, zoals Tazmanian Devil die als een tornado rondrent en vijanden met zout en peper bestrooit waardoor ze uiteindelijk in een gebraden kip veranderen die hij natuurlijk maar al te graag lust. Tom en Jerry zijn één personage, die constant met elkaar vechten, maar ondertussen worden de andere deelnemers geraakt door het gehele oeuvre in hun moveset.

MultiVersus - Alpha Roster (Foto: Warner Bros.)

Wat MultiVersus anders maakt dan Smash Bros. is co-op. De game is gebouwd om in teams met elkaar te spelen, de hoofdmodus is 2 tegen 2. Je kunt ook een bot kiezen om je mee te helpen, mocht je niemand vinden om met je te spelen. Alle personages hebben wel enige vorm van support. Natuurlijk kun je twee echte vechtersbazen bij elkaar zetten, maar juist een handig hulpje kan verrassend goed werken. Reindog, een personage dat voor deze game gemaakt is, is niet echt een goede vechter, maar kan je wel binnenboord houden met zijn trekstraal. Wanneer je in gevaar bent kan hij je van een afstand pakken en uit de problemen halen. Zat je net in een combo van de tegenstander, mooi, nu niet meer. Val je net de diepte in, opeens sta je weer bij Reindog met vaste grond onder je voeten. Naast het vinden van je eigen favoriete personage is het dus ook belangrijk te zoeken naar de ideale partner, zodat ze elkaar of goed aanvullen of zelfs versterken.

MultiVersus - Battle (Foto: Warner Bros.)

MultiVersus is free-to-play. In de closed alpha die we speelden was nog niet alles open, dus alle details hebben we nog niet kunnen zien. Elk personage kun je levelen waardoor je perks vrijspeelt in een skilltree. Dat is prima, zo word je ook beloond voor het spelen van dat personage. Hopelijk zijn er geen microtransacties in de complete versie om deze te kopen in plaats van te verdienen. Dan heb je nog je algemene speler-level. Door te spelen krijg je punten en zo level je jezelf. Als je een level stijgt dan speel je in ieder geval een iets vrij. Dat kan een emoticon zijn, maar ook outfits of zelfs een personage. Als je een battlepass koopt dan wordt er een tweede beloningsysteem beschikbaar. Dus als je dan een level stijgt, dan krijg je niet één maar twee items. Die van de battlepass zijn wat exclusiever, maar in de closed alpha zat daar in ieder geval geen personage bij: alleen items, outfits en emoticons die dus exclusiever zijn. We gaan er even van uit dat de battlepass seizoens-gebonden is, want het is al bevestigd dat er seizoenen zijn en de makers dan weer nieuwe content toevoegen.

Het levelen van personages in MultiVersus gaat aardig, maar je algemene level gaat traaaaaaag. Dus voordat je level 50 of wat dan ook bent om de echt leuke dingen te unlocken heb je er nu best wat tijd in zitten. Het is een alpha-versie, dus er gaat waarschijnlijk nog van alles getweakt worden om het grinden minder te maken.

Toen ik voor het eerst MulltiVersus zag dacht ik “Smash Bros-kloon, dat kan alleen maar tegenvallen”. Sony heeft het eens geprobeerd en ging hard neer, en er zijn wel meer pogingen geweest. Met de closed alpha van MultiVersus heb ik me toch echt vermaakt. Het roster is nog niet compleet, maar er zitten nu al echt leuke personages in met Tom en Jerry als mijn favoriet: ik vind het geniaal dat ze onderling aan het vechten zijn en ondertussen de echte tegenstanders met alles raken. De arena’s mogen wat spannender worden. Wat deze game echt naar de afgrond kan duwen is hoe inhalig Warner gaat zijn met de battlepass, of het pay-to-win wordt door microtransacties en hoe erg het grinden wordt als je free-to-play wil blijven spelen. De basis is goed, dat inhalige managers er maar van af blijven. MultiVersus komt in 2022 uit voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One en pc.