Samurai Warriors 5

Pheno

Volgende maand komt Samurai Warriors 5 uit. We mochten alvast aan de gang met de eerste paar levels van de mousou-game om te zien wat ontwikkelaar Omega Force dit keer voor ons in petto heeft. De laatste game van Omega Force was hun samenwerking met Nintendo, Hyrule Warriors: Age of Calamity. Nu gaan ze weer terug naar hun oude bekende franchise. Na de eerste paar levels gespeeld te hebben zie ik dat ze wat features van die game hebben meegenomen naar Samurai Warriors 5.

Als je eerdere Samurai Warriors-games hebt gespeeld dan weet je ondertussen wel wie Nobunaga Oda in de Japanse geschiedenis is. Dit keer spelen we weer zijn verhaal, hoe hij een machtig man wordt, hoe hij de eenwording van Japan tot stand krijgt en hoe zijn uiteindelijk niet zo trouwe samoerai Mitsuhide Akechi hem verraadt. Eigenlijk is dit een remake van de oudere Samurai Warriors voor PlayStation 2. Het verhaal focust zich vooral op Oda en Akechi, maar je zult veel andere figuren tegen komen en spelen.

Samurai Warriors 5 (Foto: Koei Tecmo)

Het eerste dat opvalt als je Samurai Warriors 5 speelt is de grafische stijl van de personages. Normaal pakken de makers de oude modellen, gooien er wat meer polygonen en mooiere textures tegenaan, maar nu is de stijl compleet veranderd. Dat betekent wel dat ze niet veel kunnen hergebruiken en dat daardoor de speelbare cast wat kleiner is. Dat is niet erg, want daardoor is er meer aandacht gegaan om deze personages unieker te laten spelen. Maar voor we daar komen: de personages hebben veel meer kleur en hebben ook een licht penseel-effect. Hierdoor vallen ze veel meer op en zijn de acties ook mooier om te zien.

De gameplay van Samurai Warriors 5 is in de basis nog hetzelfde. In de story mode wordt je een personage toegewezen die op dat moment de hoofdrol in het verhaal heeft en daarmee hack & slash je je door een level heen met duizenden vijanden. Er zijn vaak wat events waardoor je doel opeens verandert, maar ook dat doel leidt je naar heel veel vijanden. Ondertussen level je jouw personage waardoor ze betere stats, meer combo’s, sterkere wapens en meer mogelijkheden tot hun beschikking krijgen.

Samurai Warriors 5 (Foto: Koei Tecmo)

Je kunt ook nu weer meerdere personages op een map spelen door met een druk op de knop te wisselen. Een handige feature die terug uit Hyrule Warriors: Age of Calamity is hergebruikt: je kunt de andere personages commando’s geven en bijvoorbeeld zeggen dat ze naar een bepaald punt op de map gaan lopen. Dan gaan ze al vechtend die kant op. Handig wanneer je weet dat er een event aan zit te komen bij dat punt. Op het moment dat die gebeurtenis plaatsvindt wissel je en sta je meteen in de actie met dat betreffende personage.

Een nieuwigheid in Samurai Warriors 5 is een Ultimate Skill-systeem. Elk Warrior-personage kan vier speciale vaardigheden instellen, elk met zijn eigen meter. De meeste skills leveren je tijdelijk een boost in bijvoorbeeld snelheid of aanvalskracht. Andere zorgen ervoor dat je musou-meter wat gevulder raakt, wat betekent dat je die verwoestende aanval sneller kunt gebruiken.

De eerste uren in Samurai Warriors 5 laten zien dat de game verbeteringen uit hun eigen musou-games meeneemt. Niet alleen is het grafisch eens een echte verandering, ook het kleinere roster met wel uniekere vechters is een verademing ten opzichte van 100 speelbare personages die uiteindelijk veelal hetzelfde lijken. Hoe het uiteindelijk zal zijn weten we pas vanaf 27 juli, want dan komt Samurai Warriors 5 hier in het westen uit op Xbox One, PlayStation 4, pc en Switch.