In Sound Mind

Pheno

Uitgever Modus Games en ontwikkelaar We Create Stuff hebben een jaar of twee geleden In Sound Mind aangekondigd. Na een demo op Steam was het stil rondom de titel, maar afgelopen week mochten we een sessie bijwonen waarin de ontwikkelaars meer van de game lieten zien.

We Create Stuff ken je misschien van de Half-Life-mod Nightmare House 2. Die mod gebruikte de Source-engine om hun horror-ideeën gestalte te geven. Voor In Sound Mind gebruiken ze Unity, maar dan wel zo dat het lijkt alsof je een Half-Life mod aan het spelen bent. Verwacht dus geen enorm realistische beelden, de makers gebruiken vooral licht als manier om spanning op te bouwen. De game is namelijk vrij donker. Die spanning komt dan door bijvoorbeeld het weinige licht dat uit een raam in een ruimte valt waardoor je een silhouet naar je toe ziet bewegen, of de kleur ogen van vijanden waaraan je kunt zien of ze jou al gespot hebben.

In Sound Mind (Foto: Modus)

In In Sound Mind ben je een psycholoog. Het enige dat we gezien hebben is dat er buiten zijn kantoor de wereld er ongelooflijk overspoeld uit ziet. Wat is er gebeurd? Is er wel wat gebeurd, of ben je zelf gek aan het worden? Door middel van cassettes ga je de herinneringen van zijn cliënten bekijken. Dat doet hij in zijn kantoor, waar vreemd genoeg ook een pratende kat rondloopt. Als je al zo’n huisdier hebt dan snap je al: zo’n herinnering lijkt meestal onschuldig, maar al snel merk je dat er meer paranormale activiteiten of horror achter schuilt. Elk cassettebandje is een hoofdstuk in de game, en in elk hoofdstuk proberen de makers een nieuwe invalshoek en gameplay te geven.

Je hebt wel wat terugkerende items in elk level van In Sound Mind. Een van je hulpmiddelen is een zaklamp. Natuurlijk heeft die stroom nodig, sterker nog, wat voor B-merk batterij zit erin, dus je zult af en toe op zoek moeten gaan naar nieuwe batterijen. Een pistool heb je ook, maar ook daar zul je kogels voor moeten vinden. Het is niet dat ze enorm schaars zijn, maar als een Rambo door een hoofdstuk heen gaan zal niet lukken. Al is het maar omdat sommige verschijningen geen last hebben van kogels. Die kunnen dan weer bijvoorbeeld niet tegen licht. Een interessanter hulpmiddel is een speciale scherf van een spiegel. Daarmee kun je bijzonder dingen achter je zien. Het is wel even raar om met je rug naar een puzzel te staan, maar alles went.

In Sound Mind (Foto: Modus)

Het hoofdstuk dat in onze sessie werd getoond speelt zich af in een herinnering rondom een vuurtoren. Op het eerste gezicht lijkt alles rustig, maar door een bijzonder stuk spiegelscherf zien we dat er meer is dan een zee, wat meeuwen en een vuurtoren. Niet veel later is de shit aan en mogen we ervaren dat gunplay niet helpt. Nu is je zaklamp je beste item, maar zoals gezegd, deze is beperkt te gebruiken en ook nog eens veel te zwak voor de eindbaas. Gelukkig is er een vrij grote lichtbron in de buurt, maar daar zul je eerst moeten komen. Terwijl er monsters zijn die ook de omgeving zoals geparkeerde auto’s gooien om je tegen te houden.

In Sound Mind (Foto: Modus)

Dit hoofdstuk dat getoond is, is meer een open level in In Sound Mind. Dat de gameplay ook anders kan is weer te zien in de Steam-demo. Daar ben je in een gebouw waar levende mannequins en nog meer paranormale wezens je het leven zuur maken. De makers willen dan ook dat elk hoofdstuk unieke ervaringen te bieden heeft. We hebben al een teaser mogen zien van een derde level waarin machines vervelend doen. Elk level heeft ook zijn eigen items of gameplay om het gevarieerd te houden. Kleine noot over de achtergrondmuziek: die wordt verzorgd door The Living Tombstone. In Sound Mind komt ergens dit jaar uit op PlayStation 5, Xbox Series X|S, pc en Switch.