Guilty Gear Strive

Pheno

Als we het over fighter-games hebben dan kent iedereen wel Tekken, Street Fighter en Mortal Kombat. Guilty Gear wordt minder vaak genoemd. Arc System Works, in het westen vooral bekend van Dragon Ball FighterZ, is met Guilty Gear Strive bezig. De game zal voor het eerst een nieuwe engine hebben, zodat ze nog meer grafische hoogstandjes kunnen laten zien. Maar interessanter, de makers hebben de hele gameplay herzien. We kregen toegang tot de online bèta om het zelf te zien en te spelen.

Het mag gezegd worden: Guilty Gear Strive ziet er echt fantastisch uit. Grafisch gaan de Japanners echt los. De intro’s van de personages, de bewegingen, de animaties voordat je een super move doet, alles ziet er kleurrijk uit en het gaat enorm vloeiend in elkaar over. Zelfs van geanimeerde scene naar ingame, het ziet er gewoon heel tof uit. De Unreal Engine wordt gebruikt om het allemaal zo weer te geven. Omdat de personages en de omgeving nu echt 3D zijn kunnen ze veel meer met de arena doen, zonder in een 3D-fighter te veranderen. Opeens ziet Street Fighter er maar simpel uit.

In de bèta waren er zeven personages beschikbaar om uit te proberen. Er waren geen nieuwe personages, allen zijn eerder te zien geweest in de vorige delen. Guilty Gear Strive speelt compleet anders dan voorgaande delen, dus voor mij voelden ze allemaal als bekende vechters, maar in een compleet nieuw jasje.

De franchise staat bekend om nogal hardcore gameplay. Er zijn heel veel systemen onder water en je kunt belachelijk lange combo’s maken, veranderen van combo of weet ik wat meer. In de Story Mode is het allemaal nog wel te behappen, maar zo gauw je online gaat, moet je wel van goeden huize komen. De veteranen maken gehakt van je. Kortom, veel nieuwe spelers die het wel eens zouden willen proberen haken vrij snel af.

Guilty Gear Strive gaat dingen versimpelen. Dat wil niet zeggen dat het makkelijker wordt om te winnen, de veranderingen zorgen er alleen dat je niet tig dingen tegelijk in de gaten moet kunnen houden. Allereerst zijn de bestaande knoppen hetzelfde gebleven. Punch, kick, slash, heavy slash en dust zijn gebleven. Om dashen makkelijker te maken is daar een zesde knop aan toegevoegd. Je kunt nog steeds snel naar voor of achter met je pookje tikken om te dashen, maar vooral dash tijdens een jump wordt met de actieknop makkelijker.

Tijdens de online potjes viel me op dat de combo’s niet zo gruwelijk lang kunnen worden. Fijn zul je denken, dat betekent ook minder damage als je aan de ontvangende kant bent. De makers hebben de damage per aanval groter gemaakt, dus een potje kan heel snel voorbij zijn als je als een debiel speelt en recht in de vuist van je tegenstander loopt of een gapend gat laat zodat de tegenstander makkelijk wat tikken kan uitdelen.

De lijst met specials is kleiner geworden, zodat je niet een wandelende wiki hoeft te worden om een personage te leren. Allerlei andere systemen zijn gewoonweg verdwenen, zoals de Blitz Shield, Blitz Attacks en Danger Time. RISC is wel gebleven, dus als je tegenstander constant blokt dan wordt hij vanzelf afgestraft. Als jij iemand slaat die blokt, dan vult er weer een beetje RISC-meter. Als die vol is dan is elke aanval die je doet een counter. Kortom, je tegenstander heeft je een stuk sterker gemaakt door constant te verdedigen.

Een potje Guilty Gear Strive is dan ook vrij actievol. Aanvallen en counteren is verstandig. En alleen blokken wanneer je enkel niets anders kan, want door dat RISC-mechanisme en de algemeen verhoogde damage wil je niet dat je tegenstander alles kan counteren als je eens wel aanvalt. Dit gaat op toernooien voor prachtige gevechten tussen de pro’s zorgen. Nieuw is dat de stages uit meerdere delen bestaat, zeg maar zoals in Injustice-games. Sla je iemand vaak in de hoek, dan vliegt diegene opeens door en staan jullie beiden in een nieuw gebied. Dit gaat heel vloeiend met de nieuwe engine.

Aan nieuwkomers is ook gedacht. De user-interface van Guilty Gear Strive is ook overhoop gegooid, zodat je nuttige informatie krijgt. Dat begint al bij het selectiescherm van de personages. Alle personages hebben attributen in vier categorieën: balans, snelheid, kracht en tricky. Daarachter staan een aantal sterren van 1 tot 5 om aan te geven hoe ze spelen. Ben je een beginner, dan zou je bijvoorbeeld van een hoge ‘tricky’ personage af moeten blijven. Er staat ook een beschrijving bij hoe de speelstijl zou moeten zijn, zodat je een idee krijgt of dat bij je past.

Om moves te oefenen kun je een normale of een speciale move highlighten, dan laat de game je zien hoe je die moet uitvoeren door de knoppen combinaties en een kleine video te laten zien. Dat laatste geeft je weer informatie wanneer je deze move kunt doen en hoe ver je van iemand af moet staan, erg nuttig. Deze hulpjes gaan erg helpen om nieuwe mensen te helpen de gevechten te begrijpen en ook beter te worden.

De makers willen met Guilty Gear Strive een nieuw publiek aanspreken. Dit deel wordt dan ook erg interessant om te volgen, want wat gaan de bestaande fans vinden van al deze veranderingen die de gameplay versimpelen? De matchmaking en de netcode moeten nog wel aangepakt worden, want tijdens de bèta-periode ging daar nog wel eens wat mis. Daar is het natuurlijk een bèta voor, de makers hebben de feedback al genoteerd.