Azur Lane: Crosswave

Pheno

Azur Lane is in het westen vrij onbekend. Er is een mobile game gemaakt door Shanghai Manjuu en Xiamen Yongshi, dat nogal succesvol is in China en Japan. Dat weerhoudt uitgever Idea Factory en ontwikkelaar Compile Heart niet om het met de franchise in het Westen te proberen.

Azur Lane: Crosswave is geen directe port van de mobile game. De consoleversie wil wel het idee overnemen. Er zijn twee duidelijk features in de mobile game: het is een gacha-game en er is actie. De console-versie heeft twee spelmodi om die actie in te vertalen: de verhaalmodus en de ‘Extreme Mission’ modus.

Azur Lane: Crosswave (Foto: Idea Factory International)

In de verhaalmodus volgen we de Tweede Wereldoorlog, maar dan in een alternatieve tijdslijn. Een mysterieuze vijand is uit de zeeën verschenen. Deze Siren hebben de macht over meer dan 90% van de oceanen in de wereld. Om de zee terug te winnen, creëren de landen Azur Lane. Het is een militaire organisatie die meiden gebruikt om de Siren te bestrijden en de zee te bevrijden voor de mensheid. Het verhaal volgt twee Japanse meiden die bij de Japanse marine zitten. Deze meiden komen overigens (nog) niet voor in de mobile game. Het aparte aan deze meiden is dat ze personificaties van schepen zijn. Alle speelbare personages en tegenstanders kunnen uitstekend manoeuvreren op open zee en hebben wapens zoals artillerie of torpedo’s.

In de Extreme Mission modus van Azur Lane: Crosswave zijn er meer dan honderd lastigere missies te vinden, die steeds moeilijker worden. Met deze modus start je dan ook beter niet, want het idee is dat je je speelbare personages al flink geüpgraded hebt via de verhaalmodus. De eerste missie verwacht bijvoorbeeld een team van level 20 personages. Als je weet dat je elk speelbaar personage tot level 200 kunt brengen dan weet je dat je wel even bezig bent. In de Extreme Mission modus moet je voor elke missie een team samenstellen. Sommige missies vragen dat je het solo doet, andere missies vereisen tot drie personages. Je zult altijd tegen een andere groep meiden moeten vechten. De meiden die in het vijandelijke team zitten mag je niet in je eigen team kiezen.

Azur Lane: Crosswave (Foto: Idea Factory International)

De gacha wordt vertaald naar het grinden voor ingame munten om alle speelbare personages te unlocken. Per succesvolle missie verdien je zo’n 40 à 60 munten en om een personage vrij te spelen heb je er tot 1000 nodig. Dat zijn zo’n 25 missies en dan moet je weten dat er zo’n dertig speelbare personages te verkrijgen zijn. In een gacha-game kost het ook veel moeite (of wat geld) om kans te maken op een personage, die tijd willen de makers terug laten komen door er een grindfest van te maken.

Azur Lane: Crosswave speelt als een soort 3D bullet hell. Je wordt van alle kanten beschoten, maar gelukkig heb je zelf genoeg wapens om terug te schieten. Al die wapens hebben wel een cooldown. Je bestuurt maar een persoon, de overige twee teamleden worden door de computer bestuurd. Je kunt wel switchen van schip, dan verandert jouw vorige speelbare personage in AI-gestuurd. Als er aan een aantal eisen zijn voldaan dan zal de AI haar speciale skills inzetten. Jouw eigen personage heeft ook haar eigen stijl en skills. Je kunt een ‘schip’ hebben dat erg snel en wendbaar is, maar dat zal niet zo krachtig zijn. Of je neemt een meid die sterke aanvallen heeft, maar langzamer vaart en tragere cooldowns heeft.

Azur Lane: Crosswave (Foto: Idea Factory International)

Het doel van Azur Lane: Crosswave is om je tegenstander te slim af te zijn en de aanvallen te ontwijken, terwijl je ook met je eigen wapens aanvalt. Het richten is vrij vergevingsgezind. Zolang je je vijand in een vrij groot vizier op het scherm hebt, heb je een goede kans om ze te raken. Maar als je ze dichter in het midden hebt, vergroot dat je kansen. Na een missie krijg het resultaat scherm te zien. Naast de munten om nieuwe personages vrij te spelen krijg je ook xp voor de ingezette meiden en je krijgt geld dat je kunt gebruiken om wapens te upgraden. Het speelt zeker wel lekker snel en is vooral flink knoppen rammen en dodgen. De vraag is hoe gevarieerd de missies en de meiden gaan worden om het interessant te houden.

Azur Lane: Crosswave heeft nog wat extraatjes. Er is een fotomodus waarin je kiest welke meiden er achter welke achtergrond gaan poseren. Je hebt wat voorgebakken poses. Er zit ook een mogelijkheid in om met een van de dames te trouwen. Tja, als je een Japanse game speelt waarin meiden schepen vertegenwoordigen kan dat er ook nog wel bij …

Azur Lane: Crosswave gaat geen enorme hit worden, daarvoor is het veel te niche. Bullet hell-games kunnen voor korte sessies leuk zijn, maar de vraag is hoe gevarieerd de verschillende teamleden zijn en hoe uitdagend de missies worden. We gaan het vanzelf meemaken: de game moet ergens dit jaar uitkomen op PlayStation 4.