Cities Skylines voor de Switch

Puddington

Tegenwoordig wordt alles geport naar de Switch, maar Cities: Skylines stond al hoog op het lijstje van fans van de citybuilder. En Paradox slaat nu de handen ineen met Nintendo om die wens in vervulling te laten gaan: hierdoor heeft de Zweedse publisher de primeur om de allereerste game in het city-builder genre op de console te hebben. Puddington mocht de game op de Switch voor het eerst testen op Gamescom.

Cities

Het team is in ieder geval druk bezig geweest met de port: de hele UI heeft een makeover gekregen zodat die past op de Switch, en ook is er een uitgebreide tutorial voor de mensen die Cities: Skylines nog niet eerder hebben gespeeld. Paradox claimt dat Cities: Skylines bij uitstek geschikt is voor de Switch: naar hun ervaring is het een game die heel makkelijk opgepakt en weggelegd wordt, en wanneer je de game opstart je precies weer weet waar je gebleven was. Doordat de game ook niet bijzonder veel denkwerk vereist en het gewoon leuk is om mensen te zien rondlopen over je scherm, is de game ook geschikt voor een gezapig potje spelen in de bus of op de bank.

Als iemand die zelf geen Switch heeft en er eigenlijk alleen op speelt op conventies, komen de controls vrij natuurlijk over. Ik moest er aan wennen dat de selectieknop onder de B-knop zat in plaats van A, maar het helpt dat bij vrijwel elk aspect van de interface icoontjes staan met welke knop je moet indrukken om dit te laten werken. Natuurlijk gaat alles veel sneller met een keyboard en een muis, en voor het precisiewerk zullen spelers nog altijd de pc-versie verkiezen boven de Switch, maar voor degenen die on the move een klein stadje willen bouwen en niet vinden dat elk detail perfect moet zijn, kan Cities: Skylines een leuke afleiding zijn tijdens lange ritten.

 Het is jammer dat Cities: Skylines op de switch geen gebruik maakt van touchscreen, want zeker met het plaatsen van wegen en het aanleggen van leidingen zou dit een natuurlijke fit zijn geweest. Voor de UI is het gebrek aan touchscreen niet echt een gemis - de icoontjes zijn daar veel te klein voor de vingers.

Cities2

Qua graphics heeft de game wel veel te bieden: wanneer je inzoomt zie je nog steeds indrukwekkend veel details in de huizen, maar je begint de technische grenzen van de Switch te merken als je in grote steden speelt: wanneer je met de camera over wolkenkrabbers gaat zijn er toch een aantal flinke framedrops. Paradox heeft gezegd te willen mikken op de 30 frames per seconde, maar dit lijkt de port niet te halen wanneer je stad een beetje van middelgroot formaat is.

Wat betreft content heeft de game hetzelfde aantal tiles als in de pc-versie, en voor degenen die benieuwd zijn naar de uitbreidingen: de switch-versie komt in een bundel met After Dark en Snowfall, en meer staan er op de planning. Verder kan de game gespeeld worden in de verschillende Switch-modi, waaronder op de tv en met de controllers los van het scherm, en ook is er pro-controller ondersteuning.

Na het succes van de consoleversies is het wellicht een logische stap dat Cities: Skylines het op de Switch gaat proberen, maar de port heeft toch nog wel wat kinderziektes: met name de framedrops in grote steden zijn een doorn in het oog en het is jammer dat de game geen gebruik maakt van touchscreen-interactie. Maar toch: het idee van steden bouwen wanneer je wilt, en waar je wilt – is aanlokkelijk.

Cities: Skylines voor de Switch is nu uit.