Ori and the Will of the Wisps

PoeHao

Platform-fans zijn bekend met het spel Ori and the Blind Forest. De kritieken waren onverdeeld positief over dit aandoenlijke verhaal vol puzzels en actie. Ori won ook prijzen voor de prachtige uitvoering. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen voor het vervolg Ori and the Will of the Wisps.

Volwassener
Ori and the Will of the Wisps
ademt een iets andere sfeer dan zijn voorganger. In dit deel is Ori volwassener. Je bent niet meer zo kwetsbaar, maar je zoekt veel meer de aanval. Ori kan bijvoorbeeld in de weer met een pijl en boog, die hij zelfs kan upgraden. Het afvuren van drie krachtige pijlen tegelijk, terwijl je salto’s in de lucht maakt, is niet bijzonder, maar wordt van je verwacht. Ori and the Will of the Wisps gaat erom dat je jouw lotsbestemming vindt. Dat is het enige wat Moon Game ons wilde vertellen over het verhaal.

Ori and the Will of the Wisps

Iets andere gameplay
In Ori and the Will of the Wisps zijn veel meer personages dan in het eerste deel. Je kunt nu ook met hen praten en met sommige kun je quests accepteren of zelfs ruilen. Er is een NPC die kaarten aan je verkoopt, zodat je meteen een overzicht van het level hebt. Er zijn overal spirit shards te vinden, die jou sterker kunnen maken. Hier krijg je een extra RPG-element. Je kunt jezelf passieve of juist actieve vaardigheden geven. Dus je maakt jezelf sterker, of geeft je een beter wapen. Je kunt steeds een andere shard activeren, afhankelijk van hoe jij de puzzel wilt oplossen.

Ori and the Will of the Wisps

Grafisch
Voor het grafische aspect worden verschillende lagen aangebracht, waardoor je meer het idee van diepte krijgt. Er wordt gebruik gemaakt van minstens drie lagen van tekeningen, die ieder met een andere snelheid meebewegen met Ori. De hele game draait op 60 frames per seconde om gamers een soepele ervaring te geven. Verder wordt er steeds gespeeld met licht, om de geschilderde omgeving meer diepgang te geven. Als je interacteert met de omgeving, dan komt er licht vanuit de achterkant van de scene naar de gamer toe. Ook is de software verbeterd, zodat bewegingen en interacties met de verschillende materialen natuurlijker overkomen. Een hangbrug beweegt nu netjes mee op de wind en zand valt lekker korrelig uiteen. De verschillende plateau’s waar je op kunt springen en de lianen waar je aan kunt hangen moeten er allemaal natuurlijk uitzien. Moon Game Studios heeft er hard aan gewerkt om een overtuigende wereld neer te zetten waar alle onderdelen hun eigen plekje hebben (en dus niet magisch verschijnen en verdwijnen).

Ori and the Will of the Wisps

Constant vloeiend
Alle bewegingen van Ori dienen vloeiend in elkaar over te lopen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want Ori krijgt in Will of the Wisps wel erg veel mobiliteitsmogelijkheden. Hij kan zwemmen door aarde, (twee keer) springen, slaan, schoppen, schieten en een snelle beweging in iedere richting maken. Dit maakt het dan ook makkelijker om grote afstanden te overbruggen, maar het geeft je tevens meer opties in gevechten. Je bent wendbaarder in iedere richting en de grond voelt aan als water. Je kan ook tegen muren aanspringen, afzetten en snel hoger komen. Er kan ook zand boven je hoofd zijn, dus dat geeft je nog meer mogelijkheden.

Ori and the Will of the Wisps

Spirit trials
Natuurlijk kregen we ook de spirit trials te zien: de speedrunning -modus van Ori. Overal in de wereld zijn totems te vinden, waar je aan een race kunt beginnen. Je zet een snelle tijd neer en je kan meteen daarna zien hoe je vrienden of andere gamers het parcours hebben afgelegd. Zo kun je steeds records van jezelf en anderen proberen aan te scherpen. Wees gerust: je ziet alleen maar tijden die in de buurt van jouw eigen tijd komen. Het is wel erg demotiverend om te zien hoe snel de beste zijn. Bij het ontwikkelen van de spirit trials liep de ontwikkeling van Ori meteen vertraging op: te veel ontwikkelaars waren aan het racen! Dat gaf wel aan hoe verslavend deze modus is. Elk gebied heeft zijn eigen spirit trial, dus er komen genoeg trials. Op het moment zijn er al meer dan 10 ontworpen.

Speedrunners
Ik heb uiteraard ook een aantal keren een spirit trial geprobeerd en ik zette bij mijn collega’s een respectabele tijd neer. Natuurlijk moesten de Moon Game-werknemers even laten zien hoe goed ze wel niet waren en hoe snel je de verschillende bewegingen kan afwisselen. Het is werkelijk betoverend om Ori gracieus over het scherm te zien dansen, als een bezeten witte donsbal. De inspiratie voor de spirit trials kwam van Games Done Quick, waar speedrunners Ori and the Blind Forest in een belachelijk korte tijd uitspeelden. Dat was erg indrukkend om te zien en daar wilden zij iets mee doen. Moon Game ziet daarom de spirit trials als een liefdesverklaring naar de speedrunners.

Ori and the Will of the Wisps

Ori and the Will of the Wisps wordt groter en uitdagender, maar Moon Game wilde geen getallen noemen. Ori and the Will of the Wisps komt uit op pc (Windows) en Xbox One.