Starlink: Battle for Atlas

Oscar.

Waar LEGO Dimensions en Disney Infinity ermee gestopt zijn, Skylanders en Amiibo op een laag pitje staan, komt Ubisoft met Starlink:  Battle  for  Atlas met een toys-to-life game aan. Slim, of een beetje te laat?

 

Veel van het verhaal van Starlink is er nog niet bekend. Starlink speelt zich af in het Atlas sterrenstelsel. Aan het begin van het spel wordt jouw moederschip vreselijk vernederd door Grax, de leider van de The Forgotten Legion groepering. Het is aan jou om wraak te nemen en uiteraard hem te stoppen met dit gedrag. 

 

In de demo die wij op gamescom speelden mochten wij aan de slag met een deel van de basisset van Starlink. Waarbij je normaal een platform hebt waar je je poppetjes op zet, heeft Starlink voor een andere aanpak gekozen. Dit keer krijg je een houder die je direct op controller monteert. Bij de Xbox zit hij dan tussen de options- en de startknop. Hierdoor lijkt het net alsof je een gezwel op je Xbox controller hebt. En nee, op de Switch hoef je hem niet op de Switch zelf te monteren.

 

Het customizen van je ruimteschip gebeurt als volgt: eerst kies je de piloot, die zet je in het midden van je controller. Daarna kies je een schip, dat klik je vast bovenop je piloot en dan kun je aan zowel de linker- als de rechtervleugel van je voertuig een wapen kiezen. Elk personage, schip en alle wapens komen met eigen statistieken die je kunt upgraden. Deze upgrades kun je aanpassen per wapen, en ook overzetten van schip naar schip. 

 

Een groot probleem bij LEGO Dimensions en Skylanders was dat je personages nodig had om bepaalde onderdelen vrij te spelen. Mijn vrienden kochten daarom andere poppetjes dan ik, zodat wij deze konden uitwisselen. Maar je kon er op dat moment dus niets mee. Starlink heeft daarop iets gevonden. De game onthoudt namelijk welke onderdelen hij gezien heeft, en deze zijn dan 7 dagen lang bruikbaar zonder dat je het fysieke onderdeel in bezit moet hebben. Ubisoft heeft wel al bekendgemaakt dat je met het basisschip de gehele game kan uitspelen. Maar dan maak je het jezelf wel lastig, omdat bepaalde wapens minder schade doen aan monsters dan andere.

 

In de demo werden wij gedropt in de ruimte en mochten wij vliegen naar planeet Heaven. Eenmaal daar aangekomen zagen wij een planeet die vooral levendig aanvoelt en vol dieren en vijanden zit, mineralen om te verzamelen en opdrachten en puzzels. Klinkt het je bekend? Ja, iedereen die No Mans Sky heeft gespeeld zal dit bekend in de oren klinken. Waren het niet dat je in Starlink alles vanuit je vliegtuigje kunt doen. Schieten, spullen vervoeren, racen, je hoeft geen stap te verzetten. Het is een open wereld en je kunt meerdere opdrachten tegelijk uitvoeren. Pas wel op met de vijanden, die zijn net zo sterk als hun level doet vermoeden.

 

Conclusie
De trailer op de E3 deed Los Angeles op zijn grondvesten schudden, maar ik ben bang dat dit kwam door de Airwing van Starwing. Ubisoft wilde helaas nog niet veel kwijt welke speciale edities in de planning stonden voor Xbox en PlayStation, als deze er al komen. Want de drive om te investeren in een heleboel poppetjes moet wel ergens vandaan komen. Tot nu toe heeft de game mij nog niet kunnen overtuigen dat het allemaal goed komt. Dat gebeurt niet met naamloze figuurtjes en gameplay die ik in andere games al heb gespeeld. Over een maandje hebben wij een uiteindelijk oordeel.

 

Starlink: Battle for Atlas komt uit op 16 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.