Valkyria Chronicles 4

Pheno

Sega belde: of we Valkyria Chronicles 4 wilden zien op gamescom. Nu zei ik ja omdat ik wilde zien of de uitgever de serie nog een warm hart toedraagt na Valkyria Revolution.

Franchise in een notendop
De eerste Valkyria Chronicles kwam in 2008 uit op PlayStation 3. In deze game begaven we ons in een fictieve wereld waarin de grondstof Ragnite allerlei conflicten met zich mee bracht. Wie de macht had over het goedje, was ook het machtigste land van de wereld. Het speelde zich af op een continent dat wel erg op begin 20ste eeuw Europa leek. Het land Gallia verdedigt zich tegen de East Europan Imperial Alliance. De game had turnbased gameplay, gevarieerde levels, een aparte tekenstijl en een goed verhaal. Helemaal top dus. Het was dan ook vreemd hoe Sega met de franchise omging. Het tweede en derde deel kwamen alleen op PSP uit, en het derde deel zelfs alleen in Japan. We hebben in het westen lang moeten wachten, maar begin vorig jaar kwam dan Valkyria Revolution uit. En wat was dat een tegenvaller ten opzichte van het origineel. Verbazing dus dat er zo snel al een deel 4 uit komt, zelfs meteen naar het westen en naast Switch, PlayStation 4 en Xbox One ook meteen naar pc.

Valkyria Chronicles 4 - Team (Foto: Sega)

Verhaal
Mocht je geen enkele Valkyria Chronicles hebben gespeeld, dan is er niets aan de hand. Het verhaal van Valkyria Chronicles 4 begint weer bij het begin, maar dit keer gaan we niet naar Gallia, maar wordt de oorlog in een breder perspectief ondervonden. Handig als je niets van de serie weet. Je speelt Claude Wallace, de commander van Squad E. Hij is op Operation Northern Cross gezet, een poging om de oorlog te beëindigen door de hoofdstad van de vijand te veroveren. Kai en Laz zijn onderofficieren en de mascotte Ragnarok is een Shiba Inu die ook nog toevallig de dokter in het veld is. Riley Miller is de meest interessante, want zij is een nieuwe klasse in het spel.

Bommen en granaten
Grenadiers zijn namelijk nieuw voor de serie. Deze klasse hebben granaatwerpers die over lange afstand vernieling aanrichten, waarbij meerder tegenstanders geraakt kunnen worden. Daarbij maakt het niet eens uit of de tegenstanders achter beschutting of in hoger gelegen gebied zijn. Dat betekent dus nieuwe tactieken in het veld. Als een teamlid een vijand gevonden heeft, dan kan de grenadier ze zonder zijn eigen positie bekend te maken op ze schieten. Riley is naast erg sterke aanvaller dus ook nog een stealth-unit ook. Elk voordeel heeft zijn nadeel, wat betekent dat ze niet zo erg happig is beschoten te worden, ze is nogal zwak in de verdediging. Ze kan ook geen grote afstanden overbruggen in haar beurt. En het grootste nadeel: de vijand hebben ook grenadiers, dus als een malle een doel bestormen is niet het slimste idee tijdens een missie.

Valkyria Chronicles 4 - Grenadier (Foto: Sega)

Gevechten
Gevechten in Valkyria Chronicles 4 zijn niet heel veel anders mocht je een eerder deel gespeeld hebben. Het spel is turnbased. Claude heeft een aantal command points tot zijn beschikking. Elke beurt mag je die opnieuw gebruiken. Een teamlid laten bewegen kost een command point, maar er zijn ook speciale acties die je command points kosten. Het is dus soms kiezen geblazen: wil je die ene speciale actie gebruiken, dan betekent dat niet iedereen voortgang maakt op het slagveld. Elk teamlid heeft een aantal action points, waarmee de afstand berekend wordt. De grenadier kan bijvoorbeeld minder ver lopen dan een scout. Het is dus opletten dat je wel steeds ergens achter kunt staan, hurken of zitten zodat je beschut bent. Als je domweg het verst weg loopt kan het zijn dat je open en bloot midden in een open veld staat, klaar om aangevallen te worden. Elke beurt mag je ook iedereen een aanval laten doen, als je een vijand ziet. Heeft deze je nog niet gezien, dan is het misschien verstandiger dichterbij te komen waardoor de trefkans beter wordt.

Valkyria Chronicles 4 - Scene (Foto: Sega)

Tweaks
Toch zijn er wat verbeteringen uit de portable versies, die we nu weer terug zien in Valkyria Chronicles 4. Een van de grootste gameplayproblemen was het feit dat je zwaardere klassen die niet ver konden lopen al snel achterop raakten. Daardoor zette je ze eigenlijk nooit in, of pas veel later als de na tig beurten eindelijk bij een gevecht konden komen. De APC heeft dit probleem al eerder opgelost op PSP. Nu kun je teamleden inladen en ze sneller transporteren. Hierdoor is het weer een hechter team. Nieuw is de Direct Command-actie. Een keer per beurt kan een hoofdpersonage zoals Claude deze inzetten zodat je drie personages kunt laten bewegen voor de prijs van een command point.

De grafische stijl van Valkyria Chronicles 4 is de oude vertrouwde Canvas-engine. De handgetekende aquarel screenshots spreken voor zich. Dit keer zit er ook blur en meer arcering in, wat het geheel erg kunstzinnig maakt. De 'Ratatata', 'Boom' en andere geluidseffecten worden versterkt met tekstballonnen, zodat het een stripboek lijkt. Het enige dat me opviel is dat explosies er minder uitzien. De omgevingen zijn weer gevarieerd, van bossen, moerassen naar stedelijke omgevingen. De mappen zijn groter dan in het origineel. En als bonus zie je dit keer zie je ook sporen in sneeuw.

Voorlopige conclusie
Valkyria Chronicles 4
gaat terug naar de roots. De makers hebben de boodschap die de recensies van media en gamers terug gegeven hebben: geen game zoals Revolution, we willen de oude Chronicles in een nieuw jasje. Dat is precies wat ze aan het doen zijn. Mooier, groter en toch zo vertrouwd. Met als voordeel dat het toegankelijk voor nieuwkomers is gehouden voorkennis is niet vereist. Valkyria Chronicles 4 gaat ook voor een breder publiek, want de game komt voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Switch uit. Vanaf 21 maart kunnen we het getekende slagveld weer op.