V-Rally 4

Pheno

De eerste V-Rally is uitgekomen op de eerste PlayStation. Als ik de beelden nu eens terugkijk dan zie je pas hoe snel alles gaat. Realisme in racegames is enorm toegenomen, en iets ouds als V-Rally lijkt vergane glorie. Toentertijd was het een van de betere racegames, maar ondertussen is het niets meer dan een herinnering bij de oudere gamers. Dat dacht ontwikkelaar Kylotonn ook en samen met Bigben Interactive zijn ze aan de gang gegaan om de franchise terug te brengen naar de hedendaagse consoles.

Lokaties en disciplines
In V-Rally 4 heb je in ieder geval weer genoeg racedisciplines en auto's. Er zijn vijf disciplines: Rally, V-Rally Cross, Extreme-Khana, Buggy en Hillclimb. Om de tracks te bedwingen zijn er vijftig verschillende voertuigen waarmee je op vijftien locaties de beste tijd wil gaan neerzetten. Deze locaties zijn verspreid over de wereld zodat we qua omgeving ook steeds wat anders kunnen verwachten. Zo kun je gaan rallyen in het Sequoia National Park in de USA f op de Tianmen Road in China. Een omgeving bestaat weer uit verschillende banen, over content doet Kylotonn in ieder geval niet moeilijk.

V-Rally 4 (Foto: Bigben Interactive)

De vijf verschillende disciplines zorgen ook voor racestijl-variatie. Rally is de klassieke rally-race waarbij je op verschillende parcoursen gaat racen. In de demo die ik mocht spelen kon je alleen de tijd van de dag aangeven, dus 's ochtends, 's middags of 's avonds. Weersomstandigheden komen er ook nog bij. In V-Rally Cross race je in een rally-auto tegen zeven andere rally-coureurs op tracks van zowel modder als asfalt. Bij Extreme-Khana moet je al racend en driftend verschillende hindernissen trotseren. De tracks zijn enorm bochtig, je moet erg letten op je remwerk en gassen zo gauw het maar even kan. Met een buggy ben je wendbaarder, lichter. Dus in de buggy-discipline rijd je vooral op ruiger terrein, zoals een jungle of woestijn. Als laatste is er nog de Hillclimb, waar je naar de top moet racen.

Splitsceen, carriere en realisme
V-Rally 4 zou de naam niet waardig zijn als er geen split-screen is. Gelukkig is dat aanwezig. Je kunt met twee man gaan racen met een scherm, het lijkt wel een unicum tegenwoordig. Online modi zijn aanwezig, maar daar horen we volgende maand pas meer over. Er zijn in ieder geval leaderboards om te zien waar jij staat tussen alle andere virtuele racecoureurs. De haast verplichte carrière-modus is natuurlijk aanwezig. Je hebt de mogelijkheid om je eigen team samen te stellen. Je sponsor is ook een belangrijke keuze om zo hoog mogelijk te eindigen. Het belangrijkste is namelijk de wagen en die kost geld. Je wagen kun je ook upgraden. Hoe meer je met je auto rijdt, hoe beter je deze kunt maken door hem aan te passen. Een arcade-racer is deze game duidelijk niet. Je beschadigt de auto snel en dan heb je problemen om goede rondetijden neer te zetten. Het kan zo maar zijn dat je auto standaard afwijkt naar rechts of links al je te vaak die rotsblokken aan de rand van de weg raakt. Je kunt de status van verschillende auto-elementen onderin zien, zo gauw er iets knippert dan weet je dat er rij- of remproblemen kunnen ontstaan.

V-Rally 4 (Foto: Bigben Interactive)

Racen moet je leren
Dat zijn de tot nu toe bekendgemaakte features van V-Rally 4, maar hoe rijdt het? We mogen de demo met controller of een playseat met stuur rijden. Met de controller moet ik nog heftig oefenen, ik zwabberde alle kanten op. Nee, doe mij maar dat stuurtje, dat voelt niet alleen 'echter', maar het doseert zeker veel fijner. De Extreme-Khana spreekt het meest tot de verbeelding. Ik race op een vliegbasis tussen een parcours van autobanden, jets en zo nu en dan een hangar in. Je moet af en toe rondom een bandenstapel of een jet een extra rondje driften om zo de track met succes af te ronden.

Zoals gewoonlijk is mijn eerste ronde een kwestie van uitproberen: waar moet ik heen, hoe hard kan ik met deze wagen door bochten en waar kan ik beter remmen. Doe je iets verkeerd en vlieg je een bandenstapel in, dan krijg je straftijd erbij. Mijn eerste poging was dan ook geen ranking waardig. Wil je echt goed worden zal je elke bocht moeten leren kennen en dat gaat niet in heel korte tijd. Na een half uur kwam ik in ieder geval in de buurt van de standaard waardes op het leaderboard, dus V-Rally 4 is gemakkelijk op te pakken, maar wel lastig om de pro-tijden te gaan zetten. Een tweede track brengt me naar een bouwplaats, met nog extremere bochtenwerk. Wil je iets simpelers beginnen dan is hill climb een goede start, jezelf uitdagen kan altijd nog.

Voorlopige conclusie
V-Rally 4 ziet er tof uit en het allerbelangrijkst: het heeft split-screen. Met vijf disciplines, vijftig auto's en meerdere tracks op vijftien locaties over de wereld verspreid is er in ieder geval genoeg om onder de knie te leren krijgen. Tijd, weer, schade, het zit er allemaal in, alleen zal je wel je auto beter moeten leren kennen onder die wisselende omstandigheden. Na een krap uurtje racen is de eerste indruk positief, het is altijd fijn als een racegame wel gemakkelijk op te pakken is, maar dat je dan pas gaat leren seconden te winnen door handiger in te sturen, beter te remmen, enzovoort. V-Rally 4 komt in september uit op PlayStation 4, Xbox One en pc. De Switch-versie komt later. In oktober wordt de eerste DLC al verwacht.