Nintendo Labo: creatief met karton

Pheno

Op een zondagochtend begeven mijn vrouw en ik ons naar het NEMO Science Museum in Amsterdam. Nintendo laat daar een select groepje ouders en andere geïnteresseerden kennismaken met Nintendo Labo, een nieuwe manier om met de Switch te spelen en ondertussen nog creatief met karton te zijn ook. Eenmaal aangekomen zien we dat er een klein gedeelte van het museum is omgetoverd tot een bouw- en knutselplaats. Een paar ouders zijn er vooral voor hun kinderen (zeggen ze), maar we zullen later zien dat Nintendo Labo voor iedereen is.

Wat is Nintendo Labo?
Voordat we gaan beginnen met de workshop krijgen we een uitleg. Nintendo Labo is een manier om creativiteit met technologie samen te laten smelten. Dat proberen andere fabrikanten al eerder, denk bijvoorbeeld aan het leren 'programmeren' met LEGO Mindstorms. Nintendo heeft geen blokjes waarmee je kunt bouwen, maar heeft een ander goedkoop materiaal bedacht om mee te bouwen. Karton. Met dat karton knip, vouw en steek je een creatie in elkaar. Het karton komt 'tot leven' door de Joy-Cons van de Nintendo Switch. Die kunnen namelijk van alles betekenen. Door met een hoge frequentie te trillen duwt een robotje zich voort, door de infrarood-camera ziet de software reflectiestickers op karton en interpreteert het bijvoorbeeld een druk op een kartonnen pianotoets. Simpel, goedkoop en als er iets stuk is, is het zo te vervangen. De bouwplaten voor de creaties staan namelijk op internet, dus het is een kwestie van opnieuw uitprinten en uit karton snijden.

Nintendo Labo - Mixpakket (Foto: Pheno)

Bouwen met Nintendo Labo
Vroeger heeft mijn lerares handvaardigheid me toch echt wel eens een 5 of lager gegeven voor mijn creaties, dus ik was vooral benieuwd of iemand van mijn creatief niveau ook iets heeft aan Nintendo Labo. Het ontwerp is voor het gemak al geperforeerd in het karton dat in het bouwpakket zit. Je kunt het er vrij gemakkelijk uit duwen en de vouwlijnen zijn ook al te zien. Alle handelingen die je moet doen zijn op het scherm van de Nintendo Switch te zien. Alle stappen wordt namelijk uitgelegd aan de hand van interactieve instructies. Je kunt daarbij inzoomen en draaien om, als een stap toch niet duidelijk voor je zou zijn, het van alle kanten te bekijken.

Nintendo Labo - Instructies (Foto: Pheno)

In de workshop wordt door de deelnemers de modelauto gebouwd. En warempel, zelfs ik krijg het voor elkaar om het gevaarte te laten 'rijden'. Het is echt heel erg simpel als ik het zelfs kan. Het leukste moet dan nog komen voor de echte crea-bea's: het versieren van je creaties. Het is karton, dus je kunt er op losgaan met glitters, stickers, tape, kleurstiften, pluche of andere spullen uit een knutselwinkel. Of uit de decoratieset van Nintendo zelf. Als ouder is het dus een middel om je kinderen ook eens van het scherm af te krijgen. Al zagen we al snel ook ouders zelf gefocust aan het versieren, met de tong uit de mondhoek, onder wie ook ondergetekende. Mijn lerares zou trots zijn op het resultaat hieronder.

Nintendo Labo - Olifant (Foto: Pheno)

Spelen met Nintendo Labo
Nu zijn er twee pakketten van Nintendo Labo bij de introductie in april. Allereerst is er een robotpakket, waarmee je een bouwwerk maakt dat je op je rug kan dragen. Met het bouwen ervan ben je een middagje zoet. Het is dan ook het ingewikkeldste pakket, want dit bestaat ook uit touw waarmee je met handen en voeten kunt zorgen dat je robot in de game loopt. Draaiende onderdelen, altijd lastig. In het spel verschijn je als robot en kun je transformeren in een auto. Mijn Transformers van vroeger komen nu interactief tot leven op een wel aparte manier.

Nintendo Labo - Robot (Foto: Pheno)

De tweede kit is een mixpakket. Hierin zitten verschillende ontwerpen. Er zijn een hengel, een huis, een motor, een piano en een modelauto met dit pakket te maken. Je mag raden wat voor spelletje je kunt doen met de hengel. We mochten het uitproberen. Dus daar zitten twee volwassen mensen met een kartonnen hengel met uitzicht op het IJ te 'vissen'. Je bedient het spel met alleen de hengel, dus je laat het zakken door te draaien aan het kartonnen wieltje, als je beet hebt sla je de vis aan de haak door kort aan de hengel te trekken en daarna is het een kwestie van genoeg geduld hebben om de vis binnen te halen. Hoe dieper je vist, hoe groter de vissen zijn, maar ook hoe lastiger ze doen aan de hengel. Als ze zich losrukken zwemmen ze weg en mag je opnieuw een andere vis proberen te vangen. Er is een leaderboard, zodat je onderling kunt uitvechten wie de beste visser is.

Het huis is een andere toepassing van Nintendo Labo. Deze gebruikt de infrarood-camera van de Joy-Con. Er zitten aan de onderkant en zijkanten gaten in het huis, waarin je verschillende 'sleutels' kunt stoppen. Welke sleutel je waar in stopt heeft effect op wat je op het scherm ziet. Zo kun je een cupcake bakken, kegels omgooien, touwtje springen en meer. Je bestuurt alles met de kartonnen sleutels. Dus touwtjespringen doe je bijvoorbeeld door met de wielsleutel te draaien in het juiste ritme. Persoonlijk vond ik dit het creatiefst van alle bouwsels.

Nintendo Labo - Huis (Foto: Pheno)

Het motorstuur spreekt voor zich: gas geven door aan de kartonnen hendel te draaien en sturen door, jawel, te sturen. Het maakt dan gebruik van de gyroscopen van de Joy-Cons. De piano maakt weer gebruik van de camera. Elke toets heeft een reflecterende sticker en er zijn zelfs verschillende toonsoorten te regelen door een stukje karton in de piano te steken. Deze hebben elk weer een ander patroon aan reflecterende sticker zodat de software weet wanneer hoe kattengejank moet laten horen, of juist een normaal pianogeluid.

Ontdekken met Nintendo Labo
Het leukst van alles is dat je nieuwe manieren van spelen kunt ontdekken met Nintendo Labo. De pakketten zijn eigenlijk een basis, waarna je er allerlei nieuwe dingen mee kunt doen. Er is namelijk de Toy-Con werkplaats, software waarmee je de pakketten compleet anders kunt gaan gebruiken dan oorspronkelijk bedacht. Waarom niet vissen met het motorstuur bijvoorbeeld? Maar je mag zelf ook dingen gaan knutselen met karton en bijvoorbeeld reflecterende stickers om zo een schietspelletje te maken. Maak van je modelauto een tank, zorg ervoor dat de loop van de tank kan 'zien' met de infrarood camera en maak een poppetje met een reflecterende sticker als hoofd. Je kunt dan de software zo programmeren dat hij bijvoorbeeld automatisch schiet als de tank de kant van het poppetje op kijkt, of dat je nog een knop moet indrukken.

Nintendo Labo - Piano (Foto: Pheno)

We zagen ook een demo waarbij de wandelende robot onder een kartonnen doos werd gezet. Dan is het natuurlijk donker, en het spelletje was dat je een amiibo tussen allerlei andere spullen moest spotten met behulp van de infraroodcamera. Het scherm van de Nintendo Switch is ook te programmeren. Doe er wat elastiekjes om en zorg dat het touchscreen reageert als je erover heen swiped met geluiden. Je kunt op die manier een gitaar maken.

De werking van de Toy-Con werkplaats is wederom heel simpel. Het werkt met invoer- en uitvoermodes en je kunt daar allerlei verschillende reacties plaatsen. Van domweg knoppeninvoer op de Joy-Con tot het tien keer schudden van een Joy-Con. Of het zien van een reflecterende sticker. Er zijn vele invoermogelijkheden te combineren, dus er komt bijvoorbeeld alleen een uitvoeractie als de software invoer ziet van een knop op de Joy-Con en het doelwit door een reflecterende sticker.

Conclusie
Nintendo doet het weer, een compleet onverwacht idee uitwerken tot iets waar veel mensen, jong en oud, mee gaan spelen. Op het einde van de workshop waren ook de ouders die eerder mompelde dat ze hun kinderen moesten brengen ook druk bezig met vissen, racen, als een robot spelen of robot wars tussen vader en zoon aan het uitvechten. De creatieve mensen onder ons zullen het bouwen en versieren met Nintendo Labo tof vinden, of juist nieuwe spelletjes met hun creaties bedenken. De meer technisch geïnteresseerden zullen los gaan in het ontdekken wat er allemaal mogelijk is met de Toy-Con Werkplaats. Nintendo Labo laat heel veel toe, je fantasie mag op hol slaan. Dan is het uitproberen hoe het werkelijkheid kan worden met wat knutselwerk en programmeren van de acties van de Joy-Cons. Ik ben erg benieuwd wat mensen allemaal gaan bedenken als Nintendo Labo uit is voor Nintendo Switch. Dat gaat 27 april gebeuren. Dan verschijnen het Mixpakket en het RobotPakket in de winkel. Er zijn nog twee pakketten in ontwikkeling die later bekend worden gemaakt. Ik sla alvast wat extra kartonnen dozen in bij de supermarkten voordat mensen het pakken om hun oud papier buiten te zetten.