Dragon Ball FighterZ

Pheno

Dragon Ball is nog steeds hip en het is dan ook niet verwonderlijk dat er weer een game uitkomt. Dragon Ball FighterZ is een 2D-fighter, maar met als interessant feitje dat het ontwikkeld wordt door Arc System Works.

Voor mensen die de studio niet kennen, misschien heb je ooit gehoord van BlazBlue of Guilty Gear. Twee franchises die door fighter-liefhebbers hoog aangeschreven staan. Ze hebben eerder aan Dragon Ball-games gewerkt, maar dat waren handheld-games die niet in goede aarde vielen. Dragon Ball FighterZ wordt een console-game, die mij in ieder geval goede hoop geeft op een toffe afloop. Gelukkig was de game speelbaar op Gamescom en mocht ik een paar potjes los om te kijken of het inderdaad zo lekker speelt als hun eerdere fighters op console.

Fighting-games kunnen niet zonder een verhaal, dus ook Dragon Ball FighterZ heeft er een. Verrassende wending: we gaan eens niet weer alle saga's beleven uit bijvoorbeeld Dragon Ball Z, maar er komt een heus nieuw verhaal dat met cutscenes aan elkaar geknoopt wordt. Dus geen stills met wat tekst over het scherm, maar we mogen daadwerkelijke animaties verwachten en zelfs de stemacteurs van zowel de Japanse als de Amerikaanse versies van de anime werken mee. Over het verhaal zelf werd niet veel gesproken. Het enige dat we weten is dat Android 16 terug uit de dood is. Hij was ooit geprogrammeerd om Goku te vermoorden, dus dat zal vast een gezellig weerzien worden. Ook zien we in screenshots en trailers klonen van de helden, dus iets zegt me dat Andorid 16 gezellig aan het knutselen is geweest.

Dragon Ball FighterZ - Android 16 (Foto: Bandai Namco)

Dragon Ball FighterZ werkt met een tagteam-systeem, vergelijkbaar met dat van Marvel vs Capcom. Je kiest drie personages, iemand ramt op de "boeien welke omgeving"-knop en dan is het zaak alle drie de personages van de tegenstander af te rammelen. Je kunt je personages tijdelijk even laten meehelpen of ze compleet inwisselen omdat ze bijvoorbeeld de aangewezen persoon zijn voor de tegenstander die op dat moment actief is. Na enkele potjes allerlei personages te hebben geprobeerd is me een ding duidelijk: ieder personage speelt anders en heeft een reden om in je tagteam te kunnen zitten. Zelfs Krillin is erg nuttig te noemen. Hij is misschien niet zo sterk, maar hij gooit Senzu Beans uit het scherm naar zijn gekozen teamgenoot. Hiermee geeft hij weer een stukje levensmeter terug, dat het verschil tussen winst of verlies kan betekenen.

Android 18 werkt samen met Android 17, ze zijn samen een personage in je tagteam. Dat klinkt oneerlijk, maar Android 17 komt alleen bij speciale vaardigheden helpen door bijvoorbeeld een schild op te gooien of een projectiel te schieten. Dit duo is nu al een van mijn favorieten door de variatie in hun gameplay. Dan zijn er nog Super Saiyan God Super Saiyans: SSGSS Goku en SSGSS Vegeta. Naast dat ze bizar sterk zijn hebben ze ook als enige twee de mogelijkheid een volopgebouwde supermeter van zeven niveaus in een keer leeg te gooien met een superaanval. Alle andere personages hebben ook superaanvallen, maar die kosten niet zo veel meter en zijn zeker niet zo krachtig. Zijn ze overpowered? Vast niet, want voordat je een volle meter van zeven niveaus hebt ben je wel even bezig. Overigens moet je beide heren vrijspelen behalve als je de preorder al hebt besteld, want dan zijn ze meteen te gebruiken.

Dragon Ball FighterZ - SSGSS Goku (Foto: Bandai Namco)

Een tweede gamemodi die is aangekondigd voor Dragon Ball FighterZ is de Party Mode. In deze modus speel je niet alleen met zes personages, maar ook met zes spelers. Iedere speler heeft een personage onder zijn controle en als er gewisseld wordt tijdens een potje dan zal niet alleen een ander personage het veld betreden, maar ook een andere speler die deze bestuurt. Het ingame 'chat'-systeem werkt met stamps, die iets uitbeelden. Deze kun je niet alleen in de lobby van de Party Mode gebruiken, maar ook tijdens de gevechten. Altijd handig om de actieve speler te laten merken dat het goed gaat, of dat je gewisseld wil worden om zelf orde op zaken te stellen.

De hub van de game is een isometrisch lief uitziend wereldje. Je loopt er rond als een schattig uitziende avatar waar je met andere spelers wederom kunt communiceren met stamps. Je kunt er ook naar de verschillende game-modi lopen, of een replay bekijken van een van je eerdere matches of juist die van een ander zodat je misschien nog eens wat leert.

Dragon Ball FighterZ - Android 18 vs Cell (Foto: Bandai Namco)

Dat Dragon Ball FighterZ tof kan worden was al te merken met een gevecht waar mijn tegenspeler en ik een soort teleport-chain aan het maken waren op een cruciaal moment in de match. Ik teleporteer achter hem om de genadeklap te geven, hij teleporteert net op dat moment weer achter mij met dezelfde poging en zo ging het even een paar seconden door. Dan wordt zo'n potje snel wat luider gespeeld en dat lijkt me een goed teken. Dat het ook lekker snel speelt helpt zeker mee, je moet snel bedenken wat je kunt doen en wanneer je snel de hulp kunt inroepen van een van je tagleden of ze zelfs compleet verwisselen.

Hoe groot het roster van speelbare personages gaat worden is nog niet bekend, maar de lijst met namen is nu al aardig aan het groeien. Er zijn nu veertien personages bevestigd, waaronder Teen Gohan, Cell, Frieza, en Majin Buu. Daar gaat het vast niet bij blijven, er zijn zoveel personages uit het Dragon Ball-universum die nog een plekje kunnen veroveren. En Bandai Namco heeft nog wel even om ze te introduceren, want Dragon Ball FighterZ komt pas in februari 2018 uit op PlayStation 4, Xbox One, en pc via Steam.