Assassin's Creed: Origins

Pheno

Ik eindigde mijn Assassin's Creed Syndicate-review met de opmerking "Ubisoft, alsjeblieft, breng Assassin’s Creed eens een jaartje niet uit." Toevallig of niet, kort daarna werd er bekendgemaakt dat de franchise een jaar zou overslaan. Heeft die adempauze nut gehad? Dat mochten we uitzoeken op gamescom door een uur of wat Assassin's Creed: Origins te spelen.

Op gamescom kreeg ik een demo voorgeschoteld die vooral moest laten zien hoe het verhalende gedeelte gebracht gaat worden. Bayek, de hoofdrolspeler, zal in deze game zorgen voor de stichting van de Assassins, dus dat is in ieder geval zeker interessant. Dat soort verhaallijnen waren gelukkig nog niet te volgen in deze demo, dat scheelt wat spoilers voor mezelf. De farao Ptolemy is aan de macht, maar er zijn andere personen achter de schermen bezig. En dan is er zijn zus Cleopatra, die met de hulp van de welbekende Romein Julius Caesar de troon wil opeisen.

Ik krijg de opdracht naar Aya te gaan, die zich ergens in de stad Memphis bevindt. Nee, niet dezelfde stad bekend van Elvis, maar die in oud-Egypte. De stad is al drieduizend jaar oud zo rond de geboortejaar van Christus. Ik moet eerst een heel klein stukje varen, maar dat geeft me de tijd om op een afstandje van het prachtige uitzicht op de stad te genieten in 4K. Nadat ik aan land kom merk ik dat Aya een aardig eindje van me weg is. Mooi, dan heb ik de tijd om eens te zien hoe het freerunnen gaat en wat het nut is van de adelaar Senu.

Assassin's Creed Origins - Uitzicht (Foto: Ubisoft)

Dat freerunnen in Assassin's Creed: Origins is nog steeds net zo gemakkelijk als in eerdere delen. De ontwikkelaars hebben gelukkig geen compleet nieuwe mechanics bedacht of de besturing compleet omgegooid, waarom zouden ze ook iets aanpassen als het niet kapot is. De toevoeging van de adelaar Senu is ontzettend handig blijkt al snel. De stad Memphis is namelijk net een doolhof en omdat je geen minimap hebt is verdwalen zo gedaan. Je moet nu vertrouwen op een kompas-achtig idee zoals we dat kennen uit bijvoorbeeld The Elder Scrolls en Horizon Zero Dawn. Dat maakt het wel leuker en je hebt een nog bredere kijk op de wereld omdat je scherm niet deels ingenomen wordt door de map.

Door Senu te gebruiken heb je alsnog een overzicht. Met de adelaar vind je interessante of opvallende plekken. Zo is er ergens een gebroken stelling waaraan je niet veel ziet als je er gewoon langsloopt. Van bovenaf zie je dat er een gat is. Door er in te gaan en de bodem van het gat te verkennen ontdek je de soldaat die waarschijnlijk op de stelling stond toen het ongeluk gebeurde. Voordeel voor jou: je hebt er een zwaard bij. Een kistje op een random plek zoals voorheen heb ik nog niet gevonden. Ubisoft wil schatten en andere geheimen dit keer deel laten uitmaken van de omgeving, zodat verkennen beloond wordt.

Eenmaal bij Aya aangekomen vertelt ze me dat Apis ziek is. Voor de niet-kenners: Apis is een stier en wordt in Memphis gezien als de belichaming van Ptah, in die stad de god van de schepping. Dat moet natuurlijk onderzocht worden, dus ik volg Aya naar de tempel. Daar aangekomen mag ik gebruik maken van mijn Eagle Vision. Nou ja, wat er van over is, want de Eagle Vision is vervangen door de echte adelaar. Nu highlighten er wat bijzonderheden in je zicht, maar dat is het dan, geen twilight-zone effect met soldaten in het rood of iets dergelijks. Met een beetje speurwerk kom ik erachter dat Apis vergiftigd is en dat twee hulpjes meer weten. Het blijkt dat ze het in opdracht hebben gedaan van een hoge pief. Hij houdt hun broer gegijzeld en zo zou hem niets overkomen.

Assassin's Creed Origins - Zussen (Foto: Ubisoft)

Ik mag in actie komen om de broer te bevrijden. Eindelijk eens wat gevechten, een onderdeel dat nooit een heel sterk punt in de franchise is geweest. Laat ik meteen maar de enige echte teleurstelling melden: het vechten tegen de gewone soldaten is gewoonweg te simpel. Ik hoop nog dat ze het voor de demo extra makkelijk hebben gemaakt, maar dan nog. Dit keer vallen soldaten wel tegelijk aan, dat is in ieder geval iets. Maar het voelt nog steeds niet als een enorme overwinning als je de soldaten om je heen hebt gedood, daarvoor zijn de taktieken van de soldaten, of gebrek eraan, te simpel. Ik draag nota bene een gewonde broer naar huis. Ik loop door de ingang waar nieuwe wachters de gewonde wachters aan het onderzoeken zijn. Ze laten me gewoon passeren, want hé, ik ben compleet niet verdacht door uit een restricted area met een gewonde man te lopen. Op eerdere videos van Assassin's Creed: Origins op E3 waren er bazen te zien die me wel leuk leken, maar helaas, deze waren in deze demo niet te vinden.

Een groot gemis in de laatste paar delen waren de tombes waarin je moest puzzelen om verder te komen. Gelukkig heeft Ubisoft ze er weer ingestopt. In deze demo waren er twee te vinden, namelijk niet geheel verrassend in een piramide. Hier aangekomen ga je op zoek naar de schatkamer, maar die is natuurlijk niet simpel te bereiken door een verlicht pad met richtingaanwijzers. Je zult moeten zoeken, en met touwen, gewichten en andere methoden moeten zorgen dat je verder komt in de piramide en de schat kunt claimen. De zoektocht was niet heel moeilijk, maar de medewerker verzekerde me dat het nog echt wel lastiger gaat worden. De tweede tombe had alleen al een ingang die een puzzel is.

Assassin's Creed Origins - Treasure (Foto: Ubisoft)

Een compleet nieuw iets in de Assassin's Creed: Origins, schatten worden random gegenereerd. Jawel, Assassin's Creed krijgt een loot-systeem. Het is wel zo dat de game bijvoorbeeld kijkt naar wat je gebruikt als wapen. Dus als jij een sneaky ranger speelt dan zal er niet snel een enorm zwaard in een schatkist liggen, maar een betere boog of een dolk bijvoorbeeld. Hoe zeldzamer het item is, hoe meer en betere bonussen ervoor te vinden zijn. Denk aan bijvoorbeeld een bleeding-effect als je iemand raakt, of alleen al meer schade. Heb je wat pech met de random-goden bij schatkisten openen dan is er nog de mogelijkheid zelf items te maken.

Je speelstijl wordt ook ondersteund met een skilltree. Wil je rake klappen uitdelen en meer kunnen incasseren, sneaken en eigenlijk gevechten uit de weg proberen te gaan of op afstand je tegenstanders al vervelen: er zijn allerei vaardigheden die je kunt leren. Ik vind het wel jammer dat je niet zoals voorgaande delen simpelweg wat rookbommen kon kopen en gebruiken en voor een andere missie die weer compleet anders aanpakken door er als een malle op los te slaan. Nu word je enigszins gebonden aan je keuze. Waarschijnlijk is er genoeg te doen om alles uiteindelijk vrij te spelen, maar even wisselen van taktiek in missie drie of zo gaat niet lukken. Wel tof: er is een gifbom waarmee je een lijk kunt vergiftigen. Dat is besmettelijk en iedereen die in de buurt komt raakt ook vergiftigd. De sneaky bastard in mij is blij. Maar als je een tijger temt en die het kamp laat aanvallen: ook dat kan. Er is dus wel veel meer vrijheid in hoe je situaties aanpakt.

Assassin's Creed Origins - Gevecht (Foto: Ubisoft)

Het Egypte in Assassin's Creed: Origins ziet er fantastisch uit. Ik speelde de Xbox One X-versie en het moet gezegd worden: wow. Ik heb in het uur spelen geen glitches gezien zoals mensen die een meter boven de grond zweven, zichzelf door een muur proberen te lopen of weet ik wat meer uit eerdere delen, het lijkt erop dat ze dat nu wel onder controle hebben. In deze demo leeft de stad Memphis met mensen die aan het werk zijn, dieren die rondzwerven en zoveel kleine details die het af maken.

Het lijkt erop dat de extra tijd de game goed heeft gedaan, al zijn er bij mij nog wel wat bedenkingen. De paar gevechten met soldaten die ik had gaven geen voldoening en het is jammer dat je speelstijl nu gebonden wordt via een skilltree. Natuurlijk kun je alsnog een boog pakken als je normaal met zwaarden vecht, maar het gaat wel even duren voordat je genoeg xp hebt om ook die boogbonussen te krijgen. Twee bedenkingen, maar daar staat tegenover dat ik enorm veel zin heb om Egypte te gaan verkennen. Door geheimen dit keer niet open en bloot neer te leggen, de tombes weer in ere te herstellen en de vele details nodigt Assassin's Creed: Origins je uit om te onderzoeken en niet alleen van punt A naar je doel te lopen.